שאל את הרב

התורה ומצוות "לא מוסריות"

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/09/02 14:20 ג בתשרי התשסג

שאלה

לימדוני רבותיי, כי התורה תורת אמת ואני מאמין בזה בלב שלם ואף אני מוכיח זאת לכל מי שחפץ בכך. ועוד לימדוני כי האידיאל הוא לקיים את הכל, לנסות ולהשתדל לקיים הכל ואם יש איזושהי מצווה שלפי דעתי האישית לא הגיונית חל עלי חיוב לנסות ולחקור כדי להבין אותה אך גם אם אני לא מצליח להבין בכל זאת אני חייב לעשות זאת כי התורה תורת אמת וגם אם אני לא מבין זה אמת.

שאלתי היא כזאת, אם הייתה בתורה מצווה אחת ויחידה, רק אחת!!! הקב"ה היה נותן למשה לוחות הברית בהר סיני מול כל ישראל רק מצווה אחת שהיא : להרוג כל גוי שלא שומר שבת למשל, מצווה שלכאורה כלל לא הגיונית נוגדת לגמרי את ההיגיון המוסרי, לכפות על אדם שבכלל לא יהודי את תורת היהודים ואם לא לקחת לו את חייו??? ממש אבסורד!!! (גם עמלק כיום למרות שאין עמלק, אם היה מציאות שאני רואה עמלקי אני צריך להורגו, כנ"ל) למרות שזה חסר היגיון זה האמת האלוקית? אני חייב לעשות זאת? להרוג אותו? בשאלה זו חבר שלי תקף אותי, אני עניתי לו: כן!!! הייתי הורג וציינתי שהמציאות גם לא יכלה להיות קיימת.

שאלתי היא: א. האם נהגתי נכון שעניתי לו כן, ולמה?

ב. אם זה נכון והתשובה היא כן, מה ההבדל ביני לבין מחבל, שגם גדל על אמונה במשהו שגם אם נראה לו שזה לא הגיוני הוא חייב לעשות כך שמה הבעיה במחבל, להפך הוא צדיק!!!

סליחה על ארכה של השאלה, אני אשמח אם תענו לי, תודה רבה רבה, שנה טובה, גמר חתימה טובה.

תשובה

שלום לך!
כל הכבוד על נסיונך להבין ענייני אמונה ועל הסכמתך לקיים כל ענייני תורה ומצוות גם אם אינם מובנים.
כמובן שמשום שהתורה היא אלקית אנחנו מקיימים הכל, כולל מצות מחיית עמלק. אמנם כשאנו באים להבין, עלינו לבסס את הבנתנו על בסיס רחב. חז"ל אמרו לנו שיש מצוות שאומות העולם באים בתלונות על ישראל, כי המצוות ההן אינן מובנות. לכן, אם חברך בא אליך בקושיות כדאי שתענה לו את האמת: אינך מבין הכל ושלא יצפה ממך לדעת את הכל כי צריך לזה הרבה שנים של לימוד תורה. ודאי שהבנת דברים אלקיים אינה פחות עמוקה מפסיכולוגיה (שצריך ללמוד לפחות 5-4 שנים) ורפואה (שצריך ללמוד 7 שנים ולהתמחות עוד 4 שנים).
כדי לתת לך פתח להבנת התשובה אפשר לציין כמה כיוונים:
1. גם כשהיו מינימום מצוות אצל אדם הראשון לפני החטא הן היו שתיים: "לעובדה ולשומרה", 'לא תעשה' – כדי שהאדם לא יקלקל, ו'עשה' – כדי שיתרומם ויתעלה ממצבו הנוכחי. כך שלא הגיוני לציין רק מצוה שלילית של ביעור הרע, בלי כיוון התעלות.
2. עמלק – כולו רשע. אפילו לילה בודד שאגג נשאר בחיים, אחרי ששאול לכד אותו, הוא מסוכן ונולד ממנו המן האגגי (כמו שמספרים חז"ל).
כמו שאי אפשר לרחם על עקרב צהוב, על אחת כמה וכמה על נחש צפעוני בלבוש אדם (והיטלר ימ"ש וכל הרשעים יוכיחו).
אבל אי אפשר לתאר הריגת גוי סתם כי הוא לא עשה משהו שאינו חייב בו, אי אפשר להעלות סברא מופרכת (בלתי מתקבלת על הדעת) ולתרץ אותה.
המחבלים סתם הורגים בני אדם חפים מפשע כדי לגרום לטרור, ועל ידי הפחדתנו לקבל מאיתנו את ארצנו. זה בכלל לא דומה.
בכלל אי אפשר להשוות בין התורה ל"אמונות" זרות. התורה היא אלקית והיא ניתנה לנו ע"י בורא העולם. זו אינה השערה אנושית, אלא במעמד כל שישים ריבוא עם ישראל קיבלנו אותה בנבואה, לעומת ה"דתות" האחרות שטוענות שהן מבוססות על נבואה שחלה על יחיד – התבססות על חלומות של אדם אחד בלבד ומי יודע אם זה דמיון או שקר (הדברים מורחבים בספרי אמונה).
שנה טובה וכל טוב,
דוד, חברים מקשיבים

כתבות נוספות