שאל את הרב

השפעה בסניף לעומת בעיות צניעות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/09/02 09:46 יא בתשרי התשסג

שאלה

ראיתי במספר תשובות קודמות שלפי ההלכה אסור לבן לשבת עם בנות ו"להעביר צחוקים", לדבר, וכו'.

הבעיה שלי היא כזאת:

עד לפני שנה השבט שלי (עמיצור) בבני עקיבא היה ברמה דתית ירודה. הייתה קבוצה ש"שלטה" והם השפיעו על האחרים כך שחלק השתנו, וחלק אחר (ביניהם אני) פשוט לא באו לסניף.

כך היה עד תחילת השנה שעברה (תשס"ב) שאז דיברנו עם מדריך שלנו לשעבר שגרם לנו לרצות לגבש קבוצה משלנו, של כל מי שלא היה בא לסניף. באותה תקופה גם הקבוצה השנייה המעיטו את הופעותיהם בסניף, מה שעזר לנו בגיבוש הקבוצה.

הייתה מעין שאיפה סמויה שאנחנו נהיה יותר דתיים מהם וכאן נכנסת הבעיה שלי לתמונה.

מתחילת שנה שעברה אני עברתי לישיבה תיכונית ברמה דתית גבוהה מהממוצע, וכתוצאה מכך חברי לשבט התחילו לראות בי דמות של רב (אני הולך עם ציציות בחוץ, משתדל להקפיד על תפילות, ברכות, וכו').

בזמן האחרון התחילו לבוא אלי (בעיקר בנות) עם שאלות על איסור נגיעה. הסברתי מה שאני יודע ואפילו הכנתי חוברת קטנה שיש בה מספר שאלות ותשובות בנושא מאתרכם.

רציתי לדעת האם מותר לי להמשיך לבוא לסניף (ד"א אני גבאי בסניף, דבר שמוסיף לדמות ה"רב" שלי) כדי להשפיע על אנשים שיתחזקו. האם זה "דוחה" את ההלכות הנוגעות לי בעניין ישיבה עם בנות כי כדי שאני אוכל להשפיע אני חייב להיות אחד מבפנים ולא לבוא כמטיף מבחוץ. האם נכון לברוח, שאני אהיה בסדר, או שאני צריך להשאר ולעזור לאחרים.

תודה רבה מראש על התשובה.

תשובה

שלום לך, חג שמח!
סליחה על האיחור במתן התשובה. ובמיוחד שזו לא ממש תשובה. כי אי אפשר לענות בצורה ברורה בלי להכיר אותך אישית, ובלי להכיר מקרוב את המצב בסניף אצלכם.
באופן כללי ניתן לומר שיש מקרים שרב מתיר לבחור ללכת לסניף, גם אם הסניף מעורב, כדי להועיל שם. במקרה שהאדם רואה שהשהייה בסניף מקלקלת אותו, גורמת לו להתרחק מתורה, או למחשבות אסורות – שלא יילך. ובכל אופן, לעולם לא מתירים איסורים גמורים, כמובן, ולכן בשום סיטואציה לא יוכל בחור להתייחד עם בת, למשל.
בעניין נגיעה וצניעות: החוברת שהכנת זה רעיון מצויין, יישר כוח גדול. גם אם רב יפסוק לך ללכת לסניף, איני בטוח כלל שיתיר לך לדבר עם בנות על נושאים של צניעות, כי זו בעיה גדולה יותר מאשר לדבר על נושאים אחרים. וגם לא נראה לי שיש היתר להעביר צחוקים עם בנות. ומה שיכול להיות מותר זה רק לדבר איתן בנושאים רציניים.
לסיכום, כדאי לך למצוא רב שמכיר אותך (או שיכיר אותך מעכשיו..), ומכיר את המציאות בסניף (או שלפחות תוכל להסביר לו בדיוק מה הולך שם ומה תרומתך לסניף) – והוא יפסוק לך. כמובן שאין מה להתבייש לגשת לרב בנושא הזה, ולהפך – בדיוק בשביל נושאים כאלה צריך רב שמכיר אישית.
בהצלחה רבה,
עשה חייל, ושנה טובה,
יונתן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות