שאל את הרב

השבת אבידה

חדשות כיפה הרב דוד פנדל 19/07/06 18:47 כג בתמוז התשסו

שאלה

שלום לכבוד הרב.

השבוע הייתי בסמינריון הדרכה,וכשחזרתי מצאתי באוטובוס סידור ללא שום סימן ייחודי.

מה גם שהאוטובוס הזה לא היה בשימוש של אותו המחוז. (נסענו לתל אביב,אבל בנסיעה הלוך לא נסענו עם האוטובוס הזה,מה שאומר שיכולות להיות המון אפשרויות בקשר לאזור המגורים של בעל הסידור.)

רציתי לשאול אם עלי להכריז על המציאה,או שמא עקב היותה ללא שום סימן ייחודי כגון שם או מס' טלפון אני יכול להשאיר את המציאה אצלי.

תודה.

תשובה

א. סדור זה הוא כאבידה שאין בה סימן בגוף החפץ, אולם נראה שיש כאן סימן במקום, שהרי נמצאה באוטובוס. ולכן אם נראה שהונחה צריך להכריז עליה (שו"ע חו"מ רסב ג'), ואם נראה שנפלה דינה כאבידה שאין בה סימן.

ב. הכרזה על מציאה כזו, נראה דרך החברה של האוטובוס, לברר אצלם אם ידוע להם שמשהו שכח סידור, בד"כ במקרה כזה אם ידוע לבעלים הם שואלים בחברת האוטובוסים, ואם עדיין לא, תשאיר להם את הטלפון שלך, שאם המאבד ירצה יתקשר אליך.

ג. גם אם הסדור נפל ולא הונח שם, שאז דינה כאין בה סימן וא"צ להכריז, אלא שלא ברור שהבעלים התייאשו לפני שמצאת, ולכן יש כאן ספק יאוש שלא מדעת, ואינך רשאי ליטול לעצמך סתם כך, אלא כפי שיבואר בס"ד.

ד. אם הסדור הזה הוא מסוג המצוי בשוק, בין אם היית חייב להכריז כנ"ל, אם עבר זמן סביר שהבעלים היו צריכים לברר, ובין אם לא חוייבת בהכרזה כלל, אתה רשאי להשתמש בסדור באופן שתרשום לעצמך שמצאת את הסדור הנ"ל באוטובוס וכו', תשום את ערכו כמו שהוא ותרשום לעצמך, ותשמור על רישום זה, ואז אתה רשאי להשתמש בסידור. (חו"מ רסז כא).
הרב דרור טוויל

כתבות נוספות