שאל את הרב

השבת אבידה בע''ח

חדשות כיפה הרב דוד פנדל 04/08/06 12:45 י באב התשסו

שאלה

שלום כבוד הרב.

ליד היישוב שלנו מסתובב חמור נטוש (ברור שהוא בגדר אבידה שכן ראיתי אותו כמה זמן ככה ואפילו בלילה הוא היה מסתובב לבד).

השאלה שלי היא האם אני צריך לקחת אותו ולשמור אותו אצלי בחצר עד שיימצא בעל האבידה (כמובן שאכריז על האבידה באינטרנט ובמודעות), או שעדיף להשאיר אותו בשטח אולי יימצא על ידי הבעלים בסופו של דבר...

אם צריך לקחת אותו , רציתי לדעת האם יהיה מותר מדי פעם לרכב על החמור עד שיימצאו הבעלים? חבר שלי אמר שהיות ואני אשלם כסף על הטיפול בבעל החיים תהיה לי את הזכות להנות ממנו....האמנם?

תשובה

א. אם החמור אין בו סימנים א"צ לקחתו אליך והשאר אותו במקומו. (שו"ע חו"מ רנט ס"ב). אא"כ נראה לך שהבעלים התיאשו כבר ואז מותר לך לקחתו לעצמך.
ב. אם יש בו סימנים אלא שאתה סבור שעדיף שישוטט וכך סיכוי טוב שימצאנו בעליו, מ"מ כיון שמדובר בדבר שהוא בעל ערך והבעלים יחפשו אחר ההכרזה עליך לקחתו ולהכריז (שם ס"א).
ג. בעקרון אסור להשתמש באבידה לצרכיך אלא אם זהו צורך האבידה (שו"ע רסז יט'). ולגבי בע"ח מצאנו בשו"ע שם סעיף כב' שניתן להשכירם לאחרים או לעצמך ובשכר שמקבל ישתמש בהם כדי להאכילם, שזהו צורך האבידה. כיום שלא מצוי להשכיר לאחרים חמור אם בכל אופן תרצה להשתמש בו, עליך לברר כמה עולה להשכירו ליום ושכר זה אתה נעשה מחוייב כלפי בעל האבידה, ואז אתה רשאי להשתמש בו. תשתמש בדמי השכירות לצורך האבידה לקנות אוכל וכד', ואת הנותר תשמור לבעל האבידה. אבל סתם כך בלא דמי שכירות אינך רשאי להשתמש בו.
אם אינך מוצא אחר לשכור וכמ"כ אינך רוצה לשכור לעצמך, אתה רשאי לאחר זמן ההכרזה למוכרו לאחרים (רסז כב), ואת מותר הכסף מלבד מזונותיו עד המכירה תשמור לבעלים. אמנם אם סביר שהבעלים ישלם לך עדיף שתשהה אותו ברשותך עד כמה שאתה יכול ורק אח"כ תמכור אותו. שאין חיוב להוציא הוצאות על האבידה בלא קבלת תמורה. (ב"י חו"מ תכו, סמ"ע שם סק"א).
הרב דרור

כתבות נוספות