שאל את הרב

הרצל - משיח בן יוסף?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 16/12/01 07:56 א בטבת התשסב

שאלה

לכבוד הרב שמואל אליהו.

שלומות ואור.

שמעתי מפי תלמיד חכם גדול (אעדיף לא לנקוט בשמו) הטוען ש"הרצל" הוא משיח בן יוסף בגלל כל פעולותיו הברוכות לכינון מדינת ישראל. ושאלתי מה דעת הרב בנידון. ואם כן, כיצד יכול אדם הכופר בתורה ומצוות להיות בכלל משיח?

תודה וחנוכה שמח.

תשובה

בס"ד

השאלות האלו הן כל כך מורכבות שקשה לבדוק אותם במבט של אדם שלא מכיר את עולם הנשמות והגילגולים.

בעקרון צריך לזכור שגם "יוסף הצדיק" לא נראה כל כך כמו אדם שומר תורה ומצוות, והוא היה "צדיק". האדם יראה לעינים וה' יראה ללבב.

הגמרא אומרת על בנו של אחד החכמים שעלה לעולם העליון וחזר. כשחזר שאל אותו אבא שלו מה ראית שם? אמר הבן עולם הפוך. עליונים למטה ותחתונים למעלה. אמר לו אביו: בני. עולם ישר ראית!

משמע שהכללים של עולם האמת קצת שונים מהכללים שבני האדם רואים בעיניהם. ובאמת בקצת התבוננות רואים את העולם העליון בעולם הזה.

לגבי הרצל אני לא יודע בדיוק מה מהותו. אבל כבר אמר עליו אחד המקובלים הגדולים בדורינו הרה"ג כלפון הכהן זצוק"ל שהיה ראב"ד בג'רבא שהוא היה נשמה כל כך גדולה עד שהיה בו מניצוץ של "אליהו הנביא" הוא גם הוסיף ואמר שודאי לו שהרבה אנשים יחשבו שהוא לא מכיר מהתנהגותו של הרצל ועוד הרבה אנשים יתקיפו אותו מרוב קנאות וכד' אבל הוא אומר : "אני מחויב לאמת".

אני לא מבין בזה כל כך אבל ודאי שהרצל עשה הרבה דברים שהם מתפקידיו של משיח בן יוסף. לומר שהוא הוא זה גדול עלי. אבל אם אמר את זה מישהו חשוב - אל תזלזל בו.

עוד תדע שיש עוד כמה אנשים שיש להם ניצוץ מנשמתו של משיח בן יוסף ואולי גם להרצל היה ניצוץ מנשמתו.

הרצל החזיר הרבה אנשים להתגאות ביהדותם. לאהוב את ארצם וכו'. ברור שהוא עשה גם הרבה טעויות, אבל המעלות שלו ביחס לכלל ישראל הן כל כך גדולות שהם עשויות להביא אנשים גדולים לומר את מה שכתבת בשאלתך.

כתבות נוספות