שאל את הרב

העם או ארץ ישראל - מה עדיף?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 01/01/03 19:39 כז בטבת התשסג

שאלה

לכבוד הרב שמואל אליהו שליט"א

תמיד למדוני שתורת ישראל א"י ועם ישראל הם ערך עליון ולא ניתן להפריד ולדרג ערכים אלו אך לעולם לא התיישבה דעתי בזה ויש לי קושיות בנידון:

א. איך זה מסתדר עם מה שהיה בזמן החורבן שרבי יוחנן אמר אז לצר על ירושלים תן לי את יבנה וחכמיה ועוד שני דברים ותכבוש את העיר. רואים מכאן שכשעומדים לפני חורבן (והלוואי ולא נגיע לא לידי נסיון ולא לידי בזיון)

ערך התורה עולה אפילו על ערך אדמת בית המקדש ועל בית המקדש עצמו

ועוד אמרו חז"ל הווי גולה למקום תורה. וע"כ התירו חז"ל לרדת מארץ ישראל לצורך לימוד תורה ומכאן ראיה שלימוד תורה גדול מא"י ואפילו אם יש לו מקום ללמוד תורה בא"י אלא שחפצו ללמוד דווקא בחו"ל התירו חז"ל כי אין אדם לומד אלא במקום שליבו חפץ.

ועוד התירו לרדת מהארץ לצורך רפואה ומכאן שערך עם ישראל גדול יותר מערך מעלת ארץ ישראל

ועוד שראינו במשך כל שנות גלותינו שלא ניסו רבותינו להחזירנו לא"י בכל מחיר אלא העדיפו להגדיל תורה ולהקים קהילות תורניות על מנת לשמור על גחלת עם ישראל עד כי יבוא מועד אע"פ שברוח שאיפתם ותשוקת ליבם היה לעלות ולהתיישב בא"י אך לא עשו כן אלא מעטים וגדולים

ואם ערך א"י היה זהה ללימוד תורה אזי שבכל דור ודור היו צריכים להיות נסיונות עליה המוניים במסירות נפש זהה למסירות נפש אשר עשו על לימוד תורה!?

ועוד, מצינו שפיקוח נפש דוחה שבת כלומר על פניו ערך "עם ישראל" גדול מקיום מצוות וקיום התורה אך מיד מתרצים חז"ל ואומרים: "חלל עליו שבת אחת ע"מ שישמור שבתות הרבה" כלומר שערך ההצלה אינו בגלל שערך "עם ישראל" גדול מערך התורה אלא שערך הסיכוי של ריבוי תורה גדול מערך מיעוטה ללא חילולה כלל וכלל. אך מצד שני מצינו שעל שלוש עבירות ייהרג אדם ולא יעבור כיון שאין ערך לחיי אדם אם על אלה יעבור - שהם לב ליבה ועיקרה של תורה ומכאן ראיה שערך חיי תורה גדול יותר אף מחיי אדם מ "עם ישראל" !!!

כל מה שאמרתי הם על מצבים של בדיעבד על מצבים גבוליים שעל כך נראה לי שהייתה השאלה אך מלכתחילה ברור לי ללא כל ספק שאין להחליף ערך זה באחר וצריך לעשות הכל על מנת לשמור על עם ישראל בארץ ישראל בשומרם על תורת ישראל.

אודה מאוד לרב על תשובתו

ויישר כח על עמלו

מיכאל

תשובה

רבי יוחנן לא ויתר על ירושלים הוא ביקש את יבנה וחכמיה כי זה מה שהיה אפשר לקבל בשעה שהכל נשרף ונכחד. אבל הוא לא אמר לצורר "תכבוש את העיר" - חפש בכל מקורות חז"ל ולא תמצא מילה שכזו.
הייתי עוד יכול לענות לך שאינה דומה שעת חורבן של ריב"ז לשעת קיבוץ גלויות ובנין ירושלים של ימינו. אבל איני רוצה לענות לך על דברים שאתה יכול להשיבני לכן אני עונה מדברים שאין עליהם תשובה.
ומה שהבאת על "הווה גולה למקום תורה" וכוונתך בודאי למאמר חז"ל אחר שהתירו לרדת לשלושה דברים לחו"ל "אשה - אוכל - ותורה" דברים אלו לא נאמרו על ירידה לחו"ל קבועה ללימוד תורה אלא רק על יציאה זמנית מפני הרעב, או כשאין רב שילמד אותו בארץ ישראל, או כשאינו מוצא אשה - שיכול לרדת למצוא אשה ולחזור. וגם זה לא רצוי כמו שקרה לבועז שירד מפני הרעב בהיתר וכל משפחתו כלתה שם וכמעט שגם מלכות בית דוד ומלך המשיח היה אובד במואב אם לא ה' שהיה בעזרינו.
ומה שכתבת על "ללמוד במקום שליבו חפץ" ח"ו ח"ו לא אמר אדם מעולם דבר זה על יציאה לחו"ל. דבר זה נאמר רק על המסכת שילמד אדם איזה "מקום בגמרא" ולא מקום עלי אדמות!! שים לב היטב לענין זה!! ומי שחושב שאם ליבו חפץ ללמוד בחו"ל הוא יכול לרדת לחו"ל הרי הוא עובר על דברי תורה מפורשים.
ומה שכתבת להוכיח ש"החיים יותר חשובים מארץ ישראל" שהרי מותר לרדת לצורך רפואה - במחילה שאלה זו אינה. האם מצוות כיבוש הארץ, מצווה שיש בה סכנת חיים אומרת ש"ארץ ישראל יותר חשובה מהחיים"? אם כן יש כאן סתירה?? התשובה היא לא ולא!! ארץ ישראל היא ארץ החיים ומכאן גם מצוות כיבוש הארץ וגם מצוות רפואה. אם לא תכבוש - ח"ו לא יהיו לך חיים!! התורה אומרת לנו שצריך לחיות כאן, והקב"ה שנתן לנו את שניהם יתן לנו את האפשרות לשלב את שניהם. זה לא אומר שצריך לדחות ערך מפני ערך. וכל אלה שבעוונות הרבים חשבו ל"ותר על ארץ ישראל למען החיים" בסופו של דבר הביאו לנו "גלות מחלקי ארץ ישראל" וגם ח"ו הרבה "מוות" - מאות הרוגים ואלפי פצועים. ללמדך שויתור על הארץ כמוהו כויתור על אמא או על אבא. כמוהו כויתור על החיים. כי היא "ארץ חיים".
ומה שכתבת להוכיח מזמן הגלות שבו לא עלו לארץ ישראל איני מבין. הרי על זה צעקו גדולי ישראל. אור החיים הקדוש בפירושו לתורה (ויקרא כה כה). ומרן רבי יוסף קארו באגרת של חג השבועות. הלא על זה אמרו שעתידים ליתן את הדין על שלא עלו לארץ. ומזה נביא ראיה?? ח"ו.
ועוד שאי אפשר כלל להשוות מציאות שבה לא היה אפשר לעלות לארץ והיו אנוסים למציאות ימינו שבה מליונים של יהודים יושבים בארץ ישראל. היתכן להשוות מציאות ימיהם לימינו??
זכור נא כי בגלות המרה נהרגו מליונים על מליונים של יהודים בפרעות, באינקווציה, במסעי הצלב, בשחיטות, והאחרון הגדיל בשואה הארורה. זו גלות - זה מוות "ואכלה אתכם ארץ אויבכם" "ואבדתם בגוים" דברים מפורשים שהקב"ה בתורה.
אל תתבלבל.
שם מוות כאן חיים!!
ואכלה אתכם ארץ אויבכם!! כך כתב ה' בתורה!! וכך קרה!!
שם מתו ביום אחד בשואה יותר מכל מה שנהרגו בכל המלחמות והפיגועים גם יחד.
אל תתבלבל - כאן ארץ החיים.
ומה שכתבת על חילול שבת אינו מדויק שהרי הכלל של "חלל עליו שבת אחת ע"מ שישמור שבתות הרבה" אינו כלל הלכתי שהרי גם מי שהוא זקן חולה אנוש או מי שאינו שומר תורה ומצוות ולא ישמור שום שבת, או מי שודאי לא יוכל לקום מהמיטה שגם הוא ודאי לא ישמור שבתות הרבה, וגם מי שודאי ימות מיד אחרי שבת, גם הוא מחללים עליו שבת כי התורה אמרה "וחי בהם" ולכן, הזהר מלהסיק מסקנות הלכתיות מדברי חז"ל שבאו להסביר את הענין ואינם כלל הלכתי.
לכן אחי היקר שמע היטב והקשב כי הקב"ה אוהב אותנו בניו אהוביו ואינו רוצה להציב לנו ערך אחד מול השני. התורה לא אמרה שתורה יותר מארץ ישראל או מעם ישראל. התורה והעם והארץ קשורים זה בזה. ובמצבים גבוליים התורה אמרה באופן זמני "וחי בהם" שהכל נדחה מפני פיקוח נפש כי כבר כתב אוה"ח הקדוש "אם אין עם ישראל אין תורה ואין שבת ח"ו". וכיון שגלו ישראל מעל אדמתם אין ביטול תורה גדול מזה וכדברי הנביא "מלכה ושריה בגויים - אין תורה".
אם כן איך אפשר לומר שיציאה לחו"ל היא התורה??
נגד דברי ה' ביד נביאיו. "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים".

******
כל השאלה "עם ישראל או ארץ ישראל" היה שאלה שמתאימה לאליעזר העבד הארור של אברהם אוהב ה'. "אם האשה לא תאבה ללכת אחרי" ולא נוכל להקים את עם ישראל, האם אתה מרשה להוציא את יצחק בנך לחו"ל?? מה להעדיף את עם ישראל או ארץ ישראל? - זו שאלת אליעזר העבד. ואברהם אומר לו אלוקים הבטיח את שניהם אם כן: אין שאלה!! יהיו שניהם!!! זו תשובת אברהם (וזו גם צריכה להיות תשובתינו - אם אנחנו מאמינים!?!).
אבל כשהעבד ממשיך לשאול ואינו מבין את מדרגת האמונה של אברהם עונה לו אברהם "השמר לך פן תוציא את בני שמה"!! האם אברהם ויתר על המשך עם ישראל? אם כן מי ישב בארץ??? נשמות בלי ילדים??
כל אדם מאמין מבין שאברהם לא ויתר על העם למען הארץ הוא אמר לעבד יהיו שניהם. אין להציב בכלל שאלה כזו כי ה' הבטיח וזה מה שיהיה. אם אתה שואל? אומר אברהם - לך אני עונה "הארץ עדיפה". אבל האמת היא שהם אינם מתנגשים.
דוק ותשכח שזו בדיוק בדיוק האמת - ארץ החיים.

בהצלחה

כתבות נוספות