שאל את הרב

הלכה כבית שמאי בעתיד

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 13/04/21 18:34 א באייר התשפא

שאלה

לרב שלום

שאלה בנוגע לבית שמאי.

ידוע שהזוהר אומר שהלכה תהיה כבית שמאי כשיבוא המשיח.

השאלה היא, האם כבר היום יש לזה השפעה שחלק מההלכות יהיו כבית שמאי למשל לעמוד בקריאת שמע?

תודה רבה!

יעל

תשובה

שלום

בעולם הזה אין הלכה כבית שמאי (חוץ ממספר מקרים שהוכרעו בגמרא כדעתם).

לא נראה שהדבר ישתנה גם כשיגיע משיח צדקנו. אלא הלכה תישאר כבית הלל.

כפי שכתב הרמח"ל במסילת ישרים במידת החסידות-

"ענין מחלוקת בית שמאי ובית הלל היה ענין כבד לישראל, מפני המחלוקת הגדולה שרבתה ביניהם. וסוף סוף נגמר שהלכה כבית הלל לעולם. הנה קיומה של תורה שגמר דין זה ישאר בכל תוקף לעד ולעולמי עולמים ולא יחלש בשום פנים, שלא תעשה תורה חס ושלום כשני תורות".

לא כתוב בתלמודים או בזוהר שהלכה תהיה כבית שמאי בעתיד, וגם באף אחד מהראשונים או מקדמוני המקובלים, ולא בכתבי רמ"ק או כתבי האר"י או הגר"א.

המשיח לא ישנה הלכות שנפסקו בישראל מדורי דורות, אלא יקבץ נדחינו, יקים מלכות ישראל, ויחזק בנו את יראת השם ויסייע לבנות המקדש.

אמנם החסידות הרחיבה את התפיסה שכתבת, כגון ר´ צדוק הכותב בשם האר"י שלעתיד לבוא הלכה כב"ש (פרי צדיק חנוכה), אך הדבר אינו מופיע בכתבי רבי חיים ויטל, וכתבי האר"י שהגיעו לאשכנז שלא מרח"ו יש לדקדק בהם יותר ולא תמיד הם מהאר"י, ומהם ציטט ר´ צדוק. אם כי ר´ צדוק בעצמו הוא מקור נכבד כמובן (וגם בעין איה הראי"ה קוק מזכיר את עמדה זו).

יש מספרי החסידות שטענו שכך כתב גם חברו של הרמ"ק, ר"ש די אוזידא, אך הדבר שהם מביאים בשמו אינו נכון למבין, משום שכלל לא כתב שהלכה תהיה כבית שמאי, אלא שיש לדברי ב"ש יניקה מלמעלה (מדרש שמואל אבות ה).

גם מה שמייחסים אמירה זו לרבינו הגר"א, זה לא מופיע בכתביו.

יתכן שלאחר העולם הזה, שנים רבות לאחר המשיח והמקדש, ולאחר תחיית המתים, כשהעולם יהיה עוה"ב שבו העולם כלל אינו העולם שעליו דיברה תורה אלא עולם אחר (כדברי רמב"ן בשער הגמול), אז יתכן שהלכה תהיה כבית שמאי בהכרעת הסנהדרין משום שהמציאות תהיה שונה מעיקרה, ועל כזה עולם לא נאמר שהלכה כבית הלל, וכעין זה כתב המלבי"ם בתורה בחידושיו לבמדבר. אין בזה שינוי ההלכה לעוה"ז והיא תישאר לעולם כב"ה, אלא פסיקה כב"ש במציאות אחרת, בעולם שכולו טוב.

ועוד יתכן, שהכוונה היא שלאחר התחיה יפסקו הלכות כאנשי בית שמאי שיקומו. לא את ההלכות שכבר נפסקו בעבר כב"ה, אלא הלכות חדשות שב"ה לא התייחסו אליהן במשניות.

כל טוב

כתבות נוספות