שאל את הרב

היכן עדיף להתפלל???

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 11/09/02 15:14 ה בתשרי התשסג

שאלה

שאלה: איפה עדיף להתפלל ביום הכיפורים?

בעלי מעדיף להתפלל בעיר הולדתו, בביה"כנ שהוא היה רגיל עד היום להתפלל בו, התפילה שם ברורה ומובנת, יש לו מקום קבוע, ואנו תורמים לבית כנסת זה, אבל אני מרגישה פחות התעלות בתפילה שם, וכן זה דורש מאיתנו להתארח אצל הורי בעלי, והבעיה העיקרית היא ששמעתי הרצאה שמדגישה עד כמה חשוב ששליח הציבור יהיה משכמו ומעלה, ובין השאר דובר שם שאם יש לשליח הציבור טלויזיה חייבים למחות על כך, ואנו לא ממש בטוחים שאין לו טלויזיה...(והציבור שם לרובו יש טלויזיה)

ועל כן אני מעדיפה לעשות בביתנו, בבית כנסת של בית מדרש ליד ביתנו, ששם שליח הציבור הוא בעל רוח הקודש גדול בתורה ומשכמו ומעלה, אבל הבעיה היא שהמקום שם בגלל איכותו תמיד צפוף, ואפילו לא בטוח שיהיה לו מקום, ובעלי לא מרגיש נוח שם...

אבל אני ממש חווה את יום הכיפורים כהלכתו, עם המון קדושה וכוונה בתפילה, כי האוירה שם היא אוירה חזקה של קדושה.

ואנו לא יודעים מה לעשות...

נשמח לשמוע את דעת הרב על הנושא הנדון,

שליח ציבור עם טלויזיה, ובעל מרוצה ומרגיש נוח ויותר מתחבר לתפילה כי הוא רגיל לאותו בית כנסת, או ללכת לבית כנסת עם שליח ציבור עם רוח הקודש, אבל המקום שם צפוף, והבעל פחות מעדיף לעשות שם?

תשובה

ב"ה ערב שבת שובה תשס"ב

שלום רב!

סקרת יפה את הצדדים לכאן ולכאן, ובאמת הבעיה נראית שקולה לשני הכוונים.

אינני מכיר את הקריטריון של "טלוויזיה", זה נראה לי דבר חיצוני לחלוטין. יש אנשים המחזיקים טלויזיה בביתם, והם יראי שמים ומדקדקים בקלה כבחמורה, אנשים אלו רואים במכשיר זה את הדברים המותרים, ויש שמחזקים אותו לצרכי עבודה ופרנסה ועוד ועוד, ולכן הכללה כזו היא מסוכנת, מזיקה, ומוציאה לעז על הרבה אנשים. אני מודע לבעיתיות של מכשיר זה, אבל מכאן עד הגדרה חד-משמעית ארוכה הדרך. בייחוד לפני יום כיפור שאינו מרצה על עבירות שבין אדם לחברו יש ליזהר.

רוח הקודש זה דבר שקשה לדעת עליו, מראה עינים עלול להטעות, למרות שלעיתים ניתן להבחין בעלי מעלה רוחנית, ויתכן אותו בעל תפילה הוא בעל מעלה זו.

אבל לענ"ד נראה לי שאם בעלך לא חש בטוב, וגם המיקום הפיזי הוא בעייתי, ומאידך גיסא בבית הוריו הוא חש בטוב, ויתכן ושהותכם שם תגרום נחת רוח להוריו, יש להעדיף ללכת לבית הוריו.

אדם בכל מקום יכול להרגיש קדושה, אם הוא מקדש את עצמו. המקום החיצוני עשוי לעזור לו או להפריע, אבל הוא אינו תנאי לקדושה. ולכן רצוי שתשתדלי להתכונן לקראת היום הקדוש, ולהתרכז בתפלה שלך, וכך בע"ה תרגישי את קדושתו של היום. ב"ה ברוב המקומות בארץ ישראל חשים את קדושתו של יום, ואפילו אנשים שנאלצים להתפלל ללא מנין וללא בעל תפילה כמו חיילים במוצבים ועוד.

גמר חתימה טובה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות