שאל את הרב

היחס לגויים , דעת הרבנים והיחס לממשלה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/06/01 08:53 ח בתמוז התשסא

שאלה

האם זה נכון שיהודי עדיף מגוי (מצד שהוא עם נבחר, ו"עניי עירך קודמים")? אם כן, למה הרב לא יוצא נגד מדיניות הממשלה (כמו שהרב כהנא יצא בזמנו) הרי חיי יהודי עדיפים על חיי ערבי (אפילו מ"חפים מפשע" למיניהם), אך מכיוון שאנו לא רוצים להיות כמו הנאצים ולהרוג אותם שזה לא לגיטימי, אבל לסלק??? למה הרבנים מפחדים לומר זאת בשיעורים, הרצאות מאמרים? הרי זה גם פתרון התורה: "והורשתם...(במדבר ל"ג, נ"ב -סוף הפרק)?

שלום ותודה .

תשובה

שלום לך,
נגעת במספר נקודות . אכן ספר הכוזרי מלמד אותנו על מעלת עם-ישראל ומדרג את העולם לחמש דרגות. הנמוך ביותר הוא הדומם , אח"כ צומח, חי , אדם , ודרגה חמישית ועליונה - ישראל. ההבדל בין הדומם והצומח הוא בכח החיים שלו, וכן בע"ח מצומח. וניכר הדבר ביכולת הבחירה והרצון שיש לחי יותר מן הצומח וכך בכל דרגה רמת חיים - קרבת א-לוקים יותר גדולה. עם-ישראל בעל נשמה א-לוקית ותפקיד א-לוקי בעולם.
אבל מעלה זו אינה גורמת לנו שום זכות להרוג חפים מפשע , וכמו שמצינו איסור צער בעלי חיים , קל-וחומר שאסור לפגוע באדם. אבל מי שנלחם איתנו ,כמובן שיש להילחם בו בכל כוחנו.
ביחס לדברי התורה "והורשתם" כותב הרמב"ם (הלכות מלכים ו',ח) שיהושוע כשנכנס לארץ נתן (עפ"י ה') שלוש אפשרויות לשבעת העממים : א. שלום ב. לעזוב את הארץ ג. מלחמה
שלום כולל שני תנאים 1. שלא יעבדו עבודה זרה 2. שיקבלו את שלטון עם-ישראל בארץ. ולכן גוי שמוכן לקבל על עצמו תנאים אלו יכול להישאר באופן פרטי בארץ, זאת אומרת, כמובן שאין להם זכות לשלטון שלהם (ובכלל זה אוטונומיה וכל מיני שמות נרדפים) , אלא עליהם לקבל לגמרי את השלטון שלנו ומי שלא עומד בקריטריון זה אין מקומו כאן. (הערה: הדברים הללו הם במישור העקרוני. מבחינה מעשית יש שיקולים נוספים ודברים שיש להתחשב בהם ויש לשאול את דעת הפוסקים - גדולי הדור כיצד יש לנהוג).

ממשלת ישראל היא הממשלה של כולנו, ויש לה בחינת מלכות ישראל , שיש לכבדה גם אם איננו מסכימים איתה בדברים מסוימים, כמו שאליהו הנביא רץ לפני מרכבתו של אחאב דרך ארוכה (על אף שהיה מלך רשע) . אולם כנגד הדעות המקולקלות , והמעשים המקולקלים שהממשלה עושה יש לצאת ולומר את דעתנו , אבל הכל מתוך כבוד .
אין זה נכון שהרבנים לא אומרים את דעתם. הם אומרים את דעת התורה בגלוי, בכתב ובעל פה, ויש להאזין להם, ואם לא ידועה לנו דעתם או שאינה מובנת לנו צריך וחובה לשאול.
בברכה
שמואל, חברים מקשיבים

כתבות נוספות