שאל את הרב

החלפת שם

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 07/09/16 01:39 ד באלול התשעו

שאלה

כבוד הרב שלום,

חשוב לציין שאני נקבה . לאחרונה חשבתי על הרעיון להחליף שם פרטי . אין לי הצלחה כמעט בכל דבר שאני עושה,והביטחון העצמי שלי ירד. שמתי לב שבגלל שהשם שלי קצר פונים אליי רק ביכנוי חיבה כמו ברבי ברבור וכדומה וחשבתי שאולי זו הסיבה לכך.

אני מעוניינת להחליף לשם יותר ארוך , אני מאוד אוהבת את השם עמנואל במיוחד שיש בו ל' ונ' ואלה אותיות שאני מאוד אוהבת.

האם זהו שם חיובי והשינוי מומלץ?

תודה רבה .

תשובה

שלום רב.
לצערי לא ניתן לענות על שאלה כזו בדוא"ל.
השם של האדם אינו מקרי: מעידה בנו התורה ´כל אשר יקרא לו האדם נפש חיה הוא שמו´, היינו ששמו של האדם מבטא על מהותו ואישיותו. לכן החלפת שם אינה פיתרון קל שניתן לממש ברגע אחד, אלא הוא תהליך משמעותי שבסופו אולי יש להחליף שם.
אין זה אומר שחלילה אישיותך לא בסדר, אבל בוודאי ובוודאי שיש עבודה שצריך לעשות בתחום האישיותי והמידותי כמו כל בן אדם, והחלפת השם לא באה במקום זה, ואינה יכולה לעבוד ללא הכנות חשובות אלו.
יש לפנות לרב מוכר (=לא מתחזה או אחד שסתם מתקרא רב) המכיר אותך ושאת מרגישה נח לדבר איתו על העניין ולהתייעץ איתו.
הרבה חושבים שהחלפת השם זה מעין קסם, ובשם החדש לא יהיו כל בעיות. אכן לעיתים בעיות נעלמות, אבל חלילה עלולות לצוץ אחרות. יש לפתור בעיות מהשורש.
נכון שאנחנו ממליצים לעיתים על שינוי שם, אבל זה עם תהליך נוסף. הרמב"ם מציין שינוי שם כאחד משלבי החזרה בתשובה, אבל הוא דורש זאת לא במקום שינוי העומק אלא בתוספת אליו.
לכן מומלץ ללכת לרב להתייעץ איתו ולפעול לפי מה שידריך אותך.

באופן כללי השם עימנואל לא מומלץ לבנות. מאוד מסתבר שבמקרה שלך יהיה להוסיף שם או דבר דומה, אולם רק לאחר התייעצות עם רב מוכר שאת מרגישה שאת יכולה לדבר איתו.

בהצלחה בכל אשר תפני ותעשי.

כתבות נוספות