שאל את הרב

הדקה ה-90

חדשות כיפה הרב מיכאל ברום 25/07/04 09:32 ז באב התשסד

שאלה

(הערה: אני שולח דברים אלה לעוד רבנים ומקומות).

רציתי לנצל במה זו, בערב ט' באב, כדי לקרוא לכל מי שאפשר, אחיי ואחיותיי בית-ישראל, להיחלץ בין במחשבה, בין בדיבור ובין במעשה לנושא הצדק החברתי והמוסר הבין-אישי.

נושאי לימוד התורה וארץ ישראל הם חשובים מאוד, אך הנביאים לימדו אותנו שבשורה התחתונה, מה "שהעיף" אותנו מהארץ, זו בעיית חוסר הצדק והמוסר גם בין השלטון לעם, וגם בין העם לבין עצמו.

כולנו יכולים לראות היום שהמדינה מצויה במסלול של התרסקות, והן התורה והן הנביאים לימדו אותנו שאצל עם ישראל יש קשר הדוק בין התנהגותו הרוחנית והמוסרית לבין גורלו הביטחוני. לכן רציתי לעורר מתוך אהבת ישראל ודאגה וחרדה עמוקות, להציב את נושא הצדק החברתי, אהבת ישראל והיחסים בין אדם לחברו במרכז סדר היום. אני בטוח שרבים מהקוראים דברים אלה (כולל אני הקטן), עוסקים בצדק חברתי, צדקה וחסד בצורה זו או אחרת, ודבריי אינם מופנים באופן אישי ח"ו כלפי אף אחד. אין ספק שאנו נמצאים היום בדקה ה-90, די להחשות, די לעצום את העיניים, די לשבת כל אחד בישיבתו, בקהילתו, ביישובו. די לאדישות המשתקת. "עפנו" מהארץ הזאת פעמיים וחרב מקדשנו, לפני 2000 שנה ויותר, בראש ובראשונה בגלל סיבות של צדק חברתי וסיאוב מוסרי. חיכינו 2000 שנה, גורשנו ונדדנו מארץ לארץ ומיבשת ליבשת, ידענו פרעות, סבל בל יתואר, שואה איומה ונוראה, בהם הרגו וטבחו בנו במיליונים בגברינו, זקנינו נשינו וטפנו, באש, בחרב, בקור, ברעב, בסקילה ובעוד מיתות שונות ומשונות. וכעת חזרנו לארצנו, וגם זה עלה ועולה לנו בעשרות אלפי קורבנות, אלמנות, יתומים, ונכויות גופניות ונפשיות בל יתוארו. ומה אנחנו עושים עכשיו? האם עברנו את כל 2000 השנים האלה לשווא? האם נחזור שוב לגלות ונמחק את כל הישגינו? די להירדם, אחיי ואחיותיי היקרים, כולנו להתעורר. ואין הדבר רחוק מאיתנו, כל אחד יכול לפעול בתחומו ובמסגרת מגבלותיו, והדברים אינם בשמיים.

1. הדבר צריך להתחיל עוד מגן הילדים ומהבית, וגם בדוגמה אישית, להציב בתודעת ילדינו את החשיבות העצומה של הצדק והמוסר.

2. דרך בתי הספר היסודיים ותלמודי התורה בשעות חינוך ופעילויות שונות.

3. דרך תנועות הנוער בפעילויות בקהילה ובמפגשים שיעסקו בנושא.

4. דרך בתי-הספר התיכוניים והישיבות בשעות חינוך, הפעלות, התמקדות בנושאי לימוד תורניים בתחום הצדק והמוסר.

5. בישיבות הגב

תשובה

שלום רב
יישר כח גדול על דבריך אכן אתה צודק ביותר שהרבנים ישמיעו את קולם גם בתחומים אלו מאחר ויש בהם הרבה מאד עיוותים וחוסר צדק. תמשיך לעורר את הענין אשמח להיות שותף לדבר.
מיכאל ברום

כתבות נוספות