שאל את הרב

הגבהת שני ספרי תורה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 30/09/02 00:46 כד בתשרי התשסג

שאלה

השלום והברכה !

ברצוני לשאול את כבוד הרב האם ביום שיש בו 2 ס"ת או 3 האם צריך להגביה את כולם ?

(אודה לכבוד הרב אם בבקשה יציין לי את המקורות ל- 2 הצדדים של הספק)

תודה !

תשובה

בס"ד

המדרש אומר על הפסוק "אָרוּר אֲשֶׁר לֹא יָקִים אֶת דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת לַעֲשׂוֹת אוֹתָם וְאָמַר כָּל הָעָם אָמן". הכוונה לחזן שלא מקים את ספר התורה. מה שקוראים בימינו הגבהה. וכתב רמב"ן (על דברים פרק כז פסוק כו)
"ובירושלמי בסוטה (פ"ז ה"ד) ראיתי, "אשר לא יקים" - וכי יש תורה נופלת? רבי שמעון בן יקים אומר זה החזן,,,,ולי נראה, על החזן שאינו מקים ספר תורה על הצבור להראות פני כתיבתו לכל, כמו שמפורש במסכת סופרים (יד יד) שמגביהין אותו ומראה פני כתיבתו לעם העומדים לימינו ולשמאלו ומחזירו לפניו ולאחריו, שמצוה לכל אנשים והנשים לראות הכתוב ולכרוע ולומר וזאת התורה אשר שם משה וגו' (לעיל ד מד), וכן נוהגין"

מכאן אתה למד כמה חשיבות ההגבהה ולכן הקפידו להגביה כל ספר וספר.

והבן איש חי מסביר על פי המקובלים כי הגבהת הספר תורה היא חשובה מאוד.(שנה שניה - פרשת תולדות)

"והנה בשער הכונות מפורש מנהגו של רבינו האר"י ז"ל בהוצאת ס"ת כך היא מנשק הס"ת ומלווהו ללכת אחריו כשמוליכין אותו מן ההיכל אל התיבה לקרות בו ואח"כ היה נשאר שם סמוך אל התיבה עד שיהיו פותחין את הס"ת ומראי אותו לקהל, ואז היה מסתכל באותיות הס"ת ממש והיה אומר שע"י הסתכלות האדם מקרוב כל כך שיוכל לקרוא האותיות היטב - על ידי זה נמשך אור גדול אל האדם,,,,,,,ואני אמרתי מנהג עירנו שלא לפתוח עם שנית הס"ת כשמחזירין אותו להיכל הוא מנהג יפה ומתוקן ע"פ הסוד יען כי מפורש בדברי רבינו ז"ל בשער הכונות דפתיחת הס"ת הוא שיתגלה הארת התורה הכתובה בתוכו לחוץ אל כל הקהל,,,,,וכתב עוד שם אח"ז וז"ל והנה הארה זו אינה נשארת כך, רק לפי שעה ואח"כ חוזרין מתעלמים בפנים כמתחילה. ולכן תיכף אחר הקריאה סוגרין הס"ת ומחזירין אוו למקומו תוך ההיכל עכ"ל"

הנך רואה חשיבות ההקמה והפתיחה והראתו לקהל, לכן עשו זאת בשני הספרים ובמיוחד לדברי הרמב"ן שמי שלא עושה כן הוא נקרא ח"ו "ארור".
לכן בבית המדרש של הרה"ג מרדכי אליהו נוהגים להגביה את כל הספרים שקוראים בהם.

הרב מזוז בסידור שלו כתב להקים רק ספר אחד והוא שולח את המחפש לראות את מקור בענין בחוברת אור תורה. עיין שם.

אחת הסיבות לכך היא טירחה דציבורא להקים את הקהל פעם נוספת לפני הקריאה.

אשר על כן למדתי עצה טובה מבית המדרש של מו"ר אבי שמגביהים את כל הספרים שקוראים בהם בבת אחת. כך אין טירחא לשום אדם לקום פעם נוספת. וכך מרויחים את כל העינינים.


בהצלחה

כתבות נוספות