שאל את הרב

הבאת ילדים לעולם

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 07/05/13 21:20 כז באייר התשעג

שאלה

שלום רב!

יש לי אמונה גדולה בה' ובהשגחה שלו. עם זאת יש נושא אחד שמאוד מטריד אותי, והוא דברים רעים שקוראים בעולם-למה יש רוע?

שמעתי כל מיני תשובות.."אין רע בעולם...""זה הסתרות של הטוב" וכו'.. אבל לצערנו, אנחנו שומעים כל יום בחדשות אינספור מקרים של רוע, רציחות, אונסים, התעללויות... לפעמים אפילו בחסרי ישע כמו תינוקות וזקנים. ברור לי שיש סיבה לכל דבר ואנחנו, בעיניים הגשמיות שלנו, לא נצליח להבין את זה.. קשה לי כבן אדם להתמודד עם זה, אבל אני מבינה שפשוט אין מה לעשות עם זה. עם זאת, כאמא, לשלושה ילדים ב"ה, וכאשה דתייה, אני נמצאית בקונפליקט גדול. מצד אחד, כמובן שאני רוצה לעשות את רצון הבורא ולקחת חלק בהבאת נשמות יקרות נוספות לעולם וגידולם, וכך אנו מצווים, עפ"י התורה. מצד שני, כבן אדם, אני לא יודעת איך אפשר להביא עוד ילדים לעולם כזה, ההרגשה שלי היא שככל שיהיו יותר ילדים, כך החרדה שלי לשלומם בתור אמא תגדל ואני עלולה להשתגע מדאגה. זה כמו אדם שיש לו יהלום אחד, הרבה יותר קל לשמור על יהלום אחד מאשר אדם שיש לו מיליון יהלומים, מיליון היהלומים אולי יהפכו אותו לעשיר אבל הוא יחיה בפחד מתמיד ובעצם- לא יחיה. כמובן, אם נחזור לתחילת דבריי, אני מאמינה שהקב"ה הוא זה שמשגיח ושומר ואני תלויה רק בו ואין לי על מי לסמוך, וזה גם לא תלוי בי מה יקרה. עם זאת, אני עדיין רק בן אדם, יש לי רגשות, פחדים, והקב"ה נתן לי שליחות חשובה, לדאוג ליהלומים שלו- שלי. כמובן שה' שומר ומשגיח, אבל עובדה, עדיין קורים דברים רעים בעולם, וכבן אדם, התחושה שלי היא שאני צריכה להקפיד פי מאה להשגיח יותר על הילדים שלי, לעשות את ההשתדלות שלי, וכנראה שזה יכול להיות הגיוני יותר להשגיח על הילדים כמה שאפשר ולעטוף אותם בטוב כשיש מעט ילדים ולא הרבה.. אז איך אפשר להתמודד עם הקונפליקט הזה?!

בתודה מראש על התשובה..

תשובה

שלום וברכה,

א. בכדי שלבני אדם תהיה חופש בחירה מלא חייב היה הקב"ה לאפשר לרע להופיע גם כן בעולם. לאמור, אילו היה דואג הקב"ה שהכל יהיה טוב כל הזמן לא היה ביכולתם של בני האדם לחולל רע וממילא לא הייתה זכות בחירה.

ב. הרוע איננו טבוע בDNA של העולם אלא הוא פועל יוצא של מעשי האדם. כל הרוע בו אנו נתקלים במהלך חיינו הוא תוצאה של בחירה של אדם אחר שבחר לא נכון.

ג. לאור שתי התובנות הללו המסקנה איננה כניעה אל מול הופעת הרוע וניסיון 'להשתבלל' בתוך הקונכיה שלנו ולצמצם את המגע עם העולם. ליהפך, המסקנה היא שעלינו לקום ולחולל טוב בעולם. בכדי שהעולם יאיר באמונה בטוב עלינו לקום ולבחור בטוב, לבנות תאים משפחתיים בריאים ומאירים, להרבות במצוות ובגמילות חסדים וכך גם לנו וגם לעולם כולו יהיה טוב יותר.

ד. יש אינסטינקט אימהי, בריא וטבעי המבקש לגונן באופן מקסימלי על הילדים. אין דבר טבעי מאם שנלחמת כלביא על מנת להגן על בניה. עם זאת, יש גם גדולה ביכולת של ההורים לאפשר לילד לצעוד את צעדיו הראשונים לבד ולאפשר לו גם ליפול ולהיכשל. הקב"ה ברא בכל אחד מאיתנו יצר הרע, תפקיד ההורים איננו למנוע את ההתמודדות עמו אלא לאפשר לילד לגשת ממקום בריא, לפתח את כוחותיו, ולהתמודד לבדו עם היצר.

לסיכום, נכון שיש בעולם רע - כך הקב"ה ברא אותו. המסקנה לא צריכה להיות שעלינו להימנע מהבאת ילדים בעולם כיוון שאיננו יכולים לגונן עליהם. להפך, עלינו להרבות בטוב ובאמונה ובילדים מתוך תקווה כי באמצעות בחירה בטוב וחינוך נכון נחשוף את האור והטוב שבעולם.

בברכה,
אביאל


בשולי הדברים יש להוסיף אמירה עקרונית שתמיד כדאי לתכנן את המשפחה על פי יכולותיהם (הכלכליות והנפשיות) של ההורים.

כתבות נוספות