שאל את הרב

האם ניתן לדעת תכונות אדם על פי שמו?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/12/02 16:09 יז בטבת התשסג

שאלה

האם זה נכון שאפשר לדעת תכונות אופי של בנאדם, מה יקרה לו בעתיד ועוד, עפ"י השם שלו? איך אפשר לדעת? אני רוצה שיעשו לי גם.

תודה, אורן.

תשובה

לאורן שלום,
אכן כן, ישנה אפשרות לדעת מה הוא האדם על פי שמו. ה"אור החיים" בפרשת ויחי, מבאר כי שמו של האדם מבטא את מהות נפשו, וכי יעקב מהות נפשו היתה "יעקב". הוא מביא דרשה של חז"ל במסכת ברכות (ז:) "רות - מאי רות? אמר רבי יוחנן: שזכתה ויצא ממנה דוד שריוהו להקדוש ברוך הוא בשירות ותשבחות. מנא לן דשמא גרים (מנין לנו שהשם גורם)? - אמר רבי אליעזר דאמר קרא: (תהלים מ"ו) "לכו חזו מפעלות ה' אשר שם שמות בארץ", אל תקרי שמות אלא שמות". בגמרא אנו רואים כי שמה של רות מבטא את הזכות שהיתה לה שיצא ממנה דוד המלך.
חכמי הקבלה אומרים שכאשר אבא ואמא נותנים שם לילדם, זוהי כמעיין נבואה, שנזרקת בפיהם. והקב"ה שותף במסתרים להחלטה על שמו של הילד. יש מקובלים שאף ניסחו תפילה מיוחדת להורים קודם ההחלטה על נתינת השם לילד. הכל הכדי שיכלו לסייע לילד על ידי בחירת שם מתאים. (וזה המקום, אולי, להוכיח כל מיני הורים שנותנים לילדיהם כל מיני שמות שאין להם משמעות, או שיש להם משמעות יתר, והכל בגלל חוסר הבנה מה הוא ענין השם).
אמנם אין זה אומר שאדם שניתן לו שם מסוים, הוא כבול ואינו יכול לשנות את מה שנגזר עליו בשם זה. כלל הברזל של היהדות הוא הבחירה החופשית. ועל כן אין כל מגבלה לקיים מצוות ולהצליח בכל התחומים, אף על פי שיש לך שם 'בעייתי', כביכול. יש ביד האדם כוחות להתעלות מעל מה שניתן לו מלידה, יתכן ובגלל השם זה ידרוש ממנו יותר מאמצים אך אין זה מפחיד אותנו.

אבל אחרי כל ההקדמה הזאת צריך לדעת שאין לנו ענין בנסתרות. אין אנו מחפשים לדעת עתידות או דברים נסתרים. אנחנו צריכים להתמקד בעבודת ה', ואם קיים אפילו חשש שאנחנו נסטה מהעיקר, הרי שההפסד בידיעת מהות השם שלנו גדולה מהרווח. התורה מדריכה אותנו "תמים תהיה עם ה' אלוהיך" (ועיין רש"י שם).
יש היום מקובלים בודדים שיודעים חלק מחכמת השמות, אך הם מסתירים את ידיעותיהם, ואינם משתמשים בהם בגלוי, ורק במקרים מיוחדים (שמעתי כמה סיפורים על הרב מרדכי אליהו שליט"א בענין הזה). כמו כן יש היום הרבה רמאים ושקרנים המתחזים ל"מקובלים" לוקחים כספים מאנשים תמימים, אך כל קשר בינם לבין קבלה מקרי בהחלט.
לכן אם אתה שואל אותי, דע לךשיש לך שם יפה, שם יהודי, ושכל מה שנותר לך לעשות זה לפעול עם השם שלך ולגלות לאט לאט, במשך השנים את האופי הפנימי שלך.
כל טוב
שמיר, חברים מקשיבים

כתבות נוספות