שאל את הרב

האם מותר להשתמש אחרי גיל 18 בכרטיסיה של 'עד 18'?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/06/02 03:37 כב בסיון התשסב

שאלה

שלום,

אני בן 18.5 ורציתי לשאול האם אני יכול להשתמש בכרטיסיה שכתוב עליה "עד גיל 18". יש לציין שהרבה אנשים עושים זאת, ולאגד לא ממש אכפת.

בתודה מראש

תשובה

שלום לך,
אתה שואל האם מותר להשתמש אחרי גיל 18 בכרטיסיה למרות שכתוב עליה שרשאים להשתמש בה רק צעירים מתחת לגיל 18, ומעלה שני נימוקים כבדי משקל להתיר:
1. "הרבה אנשים עושים את זה".
זה מזכיר לי סיפור על צדיק אחד שהלך פעם ברחוב וראה אדם אחד שקורא לעברו של אדם אחר, שהיה צולע ברגלו:"הי, פיסח בוא הנה". שאל אותו אותו צדיק: "למה אתה קורא לו כך בשם גנאי?". ענה לו אתה אדם:"מה הבעיה, כולם קוראים לו ככה". אמר לו הצדיק:"אל דאגה, הגהינום גדול, ויש בו מקום לכ-ו-ל-ם".
מה שאני רוצה לומר הוא שיש לבחון כל מעשה לגופו, האם הוא נכון וצודק. טענות של 'כולם עושים כך' לא יתקבלו. לא תמיד כולם מתנהגים כמו שצריך בכל דבר.
2. כתבת עוד ש"לאגד לא ממש איכפת".
לי דוקא נראה שכן איכפת להם, כי אם לא כן הם לא היו טורחים לכתוב זאת בפירוש על כל כרטיסיה. אמנם ייתכן שאין להם אמצעים לאכוף את קיום החוק הזה, אך נדמה לי שאם היית שואל את מנכ"ל אגד האם הוא מסכים שאנשים מבוגרים יסעו בכרטיסיה של ילדים, הוא לא היה מסכים.
אמנם, ישנו דבר שחשוב לדעת והוא שעד סוף כיתה יב' אגד עדיין מרשה להשתמש בכטיסיית נוער גם אם כבר מלאו לך 18. מישהו שאני מכיר שלח להם מכתב לשאול על זה, וכך הם כתבו לו.
לכן, בינתיים, עד שתיגמר שנת הלימודים, אתה עוד יכול להשתמש בכרטיסיה הזו, אך לאחר מכן כדאי שפשוט תיתן את הכרטיסייה לאח או לחבר קטן, או שתמכור אותה לאיזה ילד. חבל לעבור על איסור חמור של גזל בגלל כמה פרוטות.
כל טוב
יוני, חברים מקשיבים

כתבות נוספות