שאל את הרב

האם מותר לבזות רב

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 09/02/02 12:22 כז בשבט התשסב

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שלום,

מצער אותי ביותר- יחס של אנשים שמקלקלים את כבוד השו"ת הזה.(בנושאים כמו היחס להומוסקסואלים) גם כשיש מה להגיד ראוי לחשוב איך לומר אותו!!

לדעתי אין לתת לאנשים להתבטא בצורה חריפה כלפי רב,(רב שמוחל על כבודו אין כבודו מחול)

האם מכך אלמד שכאשר אראה אדם שמטיח דברים כלפי רב בישראל- לא אעיר לו??

תשובה

תודה רבה.
חשבתי הרבה האם לענות להם או למחוק את שאלותיהם והחלטתי לענות. על אף הסגנון הבוטה לעיתים. את חלקם של התשובות סגרתי מפני פרסום באתר מטעמי צניעות אבל עניתי לכל אחת מהשאלות כיון שמדובר בסך הכל באנשים מסכנים שסובלים קשות, ואולי זו הסיבה לסגנון החצוף. לא שזה מוצדק ח"ו – אלה שניתן להבין.
בכל מקרה אולי תשובה תכוון אותם להתרפא מהמחלה הרוחנית הזאת ולא להתעקש להחזיק בה בגאוה. מי יודע אולי אחד מהם יצא מזה והיה שווה כל העלבון.
יש סיפור במדרש שבא ללמד אותנו כיצד לנהוג במקרים כאלה. המעשה על רבי מאיר שדרש בבית הכנסת ואשה אחת ששמעה אותו התאחרה להגיע לביתה, בלעה כעס ואמר לה שהוא נודר הנאה ממנה עד שתירוק בפנים של רבי מאיר. רבי מאיר שראה ברוח קודשו מה שקרה באותו בית קרא מיד לתלמידיו ואמר שהוא מרגיש חולי בעינו והוא שמע שיש תרופה לכך שיטיפו רוק לתוך עינו. האם יש מישהו שמוכן לעשות כן? שאל רבי מאיר.
מיד באו חברותיה של אותה אישה ואמרו לה לכי ועשי כן ותיפטרי מהשבועה של בעלך. ניגשה אותה אישה בחיל ורעדה ואמר לרבי מאיר אני לא יודעת מה צריך לעשות. אמר לה רבי מאיר תירקי בפני שבע פעמים על העין. ולכי אמרי לבעלך אתה ביקשת שארוק בפני רבי מאיר פעם אחת – אני ירקתי שבע פעמים.
אחרי אותו מעשה שאלו תלמידיו רבנו עד כאן?
אמר להם : "לא יהא כבוד מאיר גדול מכבוד קונו. ומה אם שם הקודש שנכתב בקדושה אמר הכתוב שימחה על המים בשביל להטיל שלום בין איש לאשתו וכבוד מאיר לא כל שכן".
הסיפור הזה המובא ב"במדבר רבה" (פרשה ט ד"ה כ) נועד למקרים כגון אלו שמא נוכל לתקן משהו אצל אותם בחורים.

כתבות נוספות