שאל את הרב

האם מותר לאבא לשרת את בנו

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 18/03/02 16:13 ה בניסן התשסב

שאלה

לכבוד הרב

הגמ' בקידושין דף לא: מביאה את ר' יעקב בר אבוה ששאל את אביי מה הוא צריך לעשות שאביו ואמו משרתים אותו (שהגיע הביתה ואביו נתן לו כוס ואמו מזגה לו) ענה לו מאימך קבל ומאביך לא תקבל שחלשה דעתו אם תקבל ממנו.

המהרש"א שם שואל למ"ד שאומר שהרב והאב שמחלו על כבודם כבודם מחול למה ר יעקב לא יקבל מאביו?

ועונה ש"כבודם מחול" מדובר מתי שהבן חייב לעשות משהו לאב(כגון לקום לכבודו) ועל זה כבודו מחול אבל לא על דברים שהאב עושה לבנו.

בשו"ע יורה דעה סימן רמ' סעיף כ"ה כתוב שאם אבא רוצה לשרת מותר אלא אם כן אביו תלמיד חכם.

השאלות שלי הם כך:

א.מי אני שאוכל לקבוע אם אבי הוא ת"ח?

ב.מה ההגדרה של תלמיד חכם?

ג.הלכה למעשה, האם מותר לי שאבי יכין לי אוכל וכדו' או לא?

בברכה

מיכאל.

נ.ב

אודה לצוות האתר אם יוכלו לשלוח לי את התשובה לדואר האלקטרוני שלי:mfreid@hotmail.co.il

בתודה מראש.

מיכאל.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

1. אם אביך למד תורה הריהו תלמיד חכם. ואם תשאל כמה תורה?
2. כתוב בשו"ע יורה דעה (סימן רמב סעיף ל) "כל אלו הדברים שאמרנו שצריך לכבד בהם את רבו לא אמרו אלא ברבו מובהק דהיינו שרוב חכמתו ממנו אם מקרא מקרא אם משנה משנה אם גמרא גמרא: הגה ובימים אלו עיקר הרבנות אינו תלוי במי שלמדו הפלפול וחילוקים שנוהגים בהם בזמן הזה רק במי שלמדו פסק ההלכה והעיון והעמידו על האמת והיושר (מהרי"ק שורש ק"ע) אבל אם לא למד רוב חכמתו ממנו אינו חייב לכבדו בכל אלו הדברים אבל עומד מלפניו משיגיע לארבע אמותיו וקורע עליו כשם שהוא קורע על כל המתים שהוא מתאבל עליהם אפילו לא למד ממנו אלא דבר אחד בין קטן בין גדול עומד מלפניו וקורע עליו} ועיין לקמן סי' ש"מ סעיף ח') :
3. עוד דע לך שיש בהלכה הגדרות שנות של תלמיד חכם. למשל לגבי תשלום ליטרא של זהב למביש תלמיד חכם - אין בימינו תלמיד חכם. ויש משנה שאומרת כי כל מי שלימדו את חברו אפילו פרק או משנה אחת הריהו נקרא "רבו". אם כן אתה רואה שהגדרת "תלמיד חכם" היא שונה לפני הנושא המדובר.
4. לענין זה ששאלת הכוונה שהוא מוכר כתלמיד מכם בעיני הציבור. או שהוא מלא וגדוש תורה. ואם יש לך ספק בענין – אתה יכול להחמיר על עצמך.
5. אמנם אם הוא יפגע מכך שלא תאכל את החביתה שהוא הכין לך. אכול אותה והראה לו אותות כבוד בדרכים אחרות.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות