שאל את הרב

האם לקיים מצוות שאינני מבינה את מטרתן?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 22/08/02 23:54 יד באלול התשסב

שאלה

שלום!

אני תלמידה בכיתה י', חזרתי בתשובה לפני שנתיים בערך, אולם רק בחודשים האחרונים התחלתי לחקור ולבחון את הדת לעומקה. שאלתי היא:

האם אני צריכה לקיים מצוות שאיני מאמינה במטרתן, ולעשות אותן רק מפני שזה אסור? כלומר ברור לי שאני צריכה, שהרי כולם מחוייבים בהן, אבל האם זה נכון לקיים מצווה שאני לא מסכימה עם הנימוק שמאחוריה, ומרגישה לא שלמה עם עצמי כאשר אני מקיימת אותה?? הבעיה הזו חוזרת על עצמה אצלי פעמים רבות, וזה גורם לי לחשוב אם אני באמת מאמינה.

תשובה

שלום וברכה!
בראשית דברי רציתי לברך אותך על הרצון לחקור ולהעמיק, מי ייתן וירבו כמותך בישראל.
ראשית כל צריך להקדים ולומר שאנחנו לא מקיימים מצוות בגלל טעמים שנראים לנו, אלא כי כך ציוה אותנו ה'.
מצוות רבות נדמה לנו שאנו יודעים את טעמן, אך בעיון בספרים נוספים מתגלים טעמים נוספים, והאמת היא שכל הטעמים הללו הם חלקיים ואינם נותנים תמונה מלאה. לכן הטעם היסודי לקיום מצווה צריך להיות שכך הוא רצונו של הקב"ה. אפילו שלמה המלך עם כל חכמתו אמר על טעמי המצוות: "אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני". אין לנו יכולת לרדת לסוף עומק דעתו הענקית של הבורא ועל כן איננו יכולים לצפות להבין את כל התורה, מצוותיה וטעמיה, כמו שילד בן חמש אינו מסוגל להבין את ההגיון שמסתתר מאחורי הזהירות מאש, ונער בן שמונה עשרה אינו יודע כיצד פועל הרכב שהוא נוהג בו. מכל מקום חוסר הידיעה הזה אינו הופך את כללי הזהירות לחסרי הגיון.
משולים אנו אל מול התורה כילדים קטנים שאינם מצפים להשיג את כל התורה, אמנם איננו פטורים מהשתדלות לנסות לחקור ולהבין, אבל "לא עליך המלאכה לגמור ואי אתה בן חורין להבטל ממנה".
אפילו במצוות שהתורה כתבה את טעמן במפורש, אין לנסות לשנות את הצד המעשי של קיום המצוה בגלל הטעם. לדוגמא: יאמר אדם שכל עניינו של ליל הסדר הוא הנחלת זיכרון יציאת מצרים לדורות הבאים [כפי שהתורה כותבת במפורש], אם כן, מה יותר מוצלח מלהקרין לילדים סרט על עשרת המכות בליל הסדר, הרי בדיוק לזה התכוונה התורה. ואף על פי כן, מי שיקרין לילדיו סרט על עשרת המכות בליל הסדר צפוי לעונש בבי"ד כמו מחלל יום טוב.
לסיכום, עלינו לקיים את המצוות מתוך אמון בקב"ה שציווה אותנו לעשותם. אנו יודעים שהכל זה לטובתנו כמו שאומר הפס':"לטוב לנו כל הימים", לפעמים נצליח למצוא טעמים במה וכיצד זה מטיב לנו כבר כאן בעולם הזה מכל מיני בחינות, ולפעמים לא נדע. אך מכל מקום לא נחשוב שהעניין של המצווה מתמצה רק במה שהצלחנו להבין בשכלנו.
בברכת שנה טובה
שמיר, חברים מקשיבים

להשלמה, רציתי להפנות אותך לספר שכולו עוסק בנקודה הזאת, הספר נקרא: "בפקודה אלקית" של הרב ישראל הס. מומלץ מאד. כמו כן תוכלי לעיין גם בספר דע מה שתשיב לעצמך עמ' 72.

כתבות נוספות