שאל את הרב

האם לחיצת יד בין גבר לאשה לשם נימוס מותרת?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/06/01 18:50 כח בסיון התשסא

שאלה

השבוע דיברנו ביננו כמה חברות, ומישהי שאלה : מה עושים אם מישהו שלא מבין מה זה איסור נגיעה, או שמבין אבל לא שומר נגיעה, או שאינו מסוגל להבין (חולה, ילד , זקן ) מושיט לי את ידו, האם צריך להושיט לו יד בחזרה, או לשמור אותה אצלי ולהגיד- לא, תודה, אני שומרת נגיעה וכדו' ?

אנחנו ענינו לה תשובה ברורה, מאחר שכמעט לכל החברות היה מקרה כזה (פעלנו בשיקול דעתנו בלבד ) : שאם זה מישהו שלא מכיר את כללי הצניעות (חילוני, ילד קטן, חולה, פצוע ) שתושיט לו יד מחמת : "המלבין פני חברו ברבים, כאילו שפך דמים ", ושאם זה מישהו שאפשר להסביר לו בלי שיעלב- להסביר בנחת ולא לגעת.

רציתי לדעת אם ענינו נכון ואם פעלנו נכון.

תודה רבה מראש !

תשובה

שלום לכן,
ראשית - כל הכבוד על המודעות והרגישות, הן לצניעות ולשמירת ההלכה, והן על הרגישות לכבוד הזולת והתנהגות נאותה, "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ".
מדובר באמת בהתמודדות עם בעיה מורכבת שיש לה כמה הבטים.
ברור שמדובר בשני ערכים חשובים - מחד , שמירת הצניעות על פי גדרי ההלכה, ומאידך, מדובר בכבודו של הזולת, וברגישות לרגשותיו ולעולמו.
לכן נקודת המוצא היא לנסות למצוא דרך כיצד לשמור על ההלכה ויחד עם זה לא לפגוע באחרים ולבייש אותם וכדו'.
מצד ההלכה, נגיעה האסורה מדין תורה היא נגיעה של חיבה והנאה. לכן, נגיעה שנוצרה בגלל צפיפות באוטובוס, למשל, אינה אסורה. לחיצת יד מפאת הנימוס, למרות שאין בה הנאה, רבים מגדולי הפוסקים אסרו את הדבר בכל מקרה (שו"ת אגרות משה או"ח סי' קיג, אבן העזר סוף סימן נו'. ועיינו בספר קדושים תהיו, מאת הרב שמואל כץ, עמ' 76 בהערה 37 - מקורות רבים בנושא). אולם, ישנם פוסקים שהתירו את הדבר במקום שהמנעות ממנו עלולה לגרום העלבות ופגיעה ברגשות (עיינו שם בהערה 36).

אומנם, למעשה, טאקטיקה נכונה, פקחות וחוכמת חיים, יכולים לסייע בדרך כלל לא להקלע למצבים כאלו. וגם במקרים כאלו, מתוך אהבה וידידות לזולת ניתן לפעמים למצוא את הדרך להמנע מנגיעה בפועל (אפשר לקוד קידה, לחייך, להסתובב לרגע ולהתחמק באלגנטיות וכו').
בכל אופן יש לזכור שגם אם אתן תסרבו בנימוס ללחוץ יד ותאמרו בעדינות ובנועם שאתן מקפידות לא ללחוץ יד לגברים, אין כל כך חשש להעלבות. עם כל הכבוד אתן עדיין לא הנשיא, ראש הממשלה או מלכת אנגליה. אין סיבה למישהו להעלב אם לא תלחצו את ידו (בצרוף הסבר מאיר פנים).
וכיוון שכבר הזכרנו את מלכת אנגליה, נזכרתי בסיפור ששמעתי בנושא: הרב מרדכי אליהו הזדמן לאנגליה, והוזמן למפגש עם הוד מלכותה. בעת המפגש, המלכה הושיטה לו את ידה ללחיצה, אך הוא לא החזיר את ידו...
באותו ערב הגיעה לרב אליהו התנצלות מבית המלוכה. נאמר שם שנבדק בתקנון המלכותי והתברר שכתוב שם : המלכה לא תושיט את ידה לרב יהודי... אנו מתנצלים בפני הרב על הפגיעה בכבודו.

בברכה
אורן ויוני ,חברים מקשיבים

כתבות נוספות