שאל את הרב

האם להוכיח חבר ?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/11/01 14:56 כו בחשון התשסב

שאלה

שמתי לב שחבר שלי עושה דבר שחשבתי לתומי שאינו נכון ע"פ ההלכה והערתי לו ע"כ. לעומת זאת טען חברי שהוא נוהג כשורה וכי כך הורו לו שמותר לעשות

התווכחנו קצת, והחלטתי לבדוק את הנושא, והתברר שצדקתי מעיקרו של עניין. אבל הבעיה שאת התשובה מצאתי רק אחרי 4 חודשים (כאן...) והשבוע כשדיווחתי לו על התשובה שמצאתי, ועל שצדקתי הוא טען שאני יורד לחייו ושמה איכפת לי מה הוא עושה ושאני אתן לו לחיות בשקט בלי ההערות שלי.

הוא הבין שצדקתי אבל החליט שאני יורד לחייו.

האם נכון מצידי להעיר לחברים על מעשים שאינם נוהגים כשורה? האם זה נכון שאני יורד לחיי אדם כשאני מעיר לו?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך,
התוכחה היא מצוות עשה מן התורה , שנאמר: "הוכח תוכיח את עמיתך", ויש לה תפקיד חשוב מאד ביכולת של האדם להתקדם ולהשתפר. אין אדם מושלם. לכל אחד יש דברים שהוא צריך לתקן ולשפר. אך למרבה הצער פעמים רבות אדם רואה את החסרונות והליקויים שיש בכל העולם חוץ מ… בו עצמו. ולכן, אם יש מישהו אחר שיכול להעיר ולהפנות את תשומת הלב למה שצריך תיקון זה יכול להיות דבר נהדר וכלי עזר נפלא בידיו של האדם השואף אל השלמות (אחד מדרכי קניין תורה המנויים במסכת אבות זה "אוהב את התוכחות". והכוונה היא לקבל, לא לתת…). חכמינו אמרו:"כל אהבה שאין עמה תוכחה אינה אהבה". כלומר, אם אתה אוהב מישהו , בוודאי שתרצה לעזור לו בדבר החשוב והמשמעותי ביותר בחייו - להיות אדם טוב יותר, ולכן אם תראה בו איזה דבר שכדאי לו לתקן - וודאי שתגיד לו את זה.
כמובן, שחשוב מאד גם איך עושים את זה. אם התוכחה תבוא מתוך אהבה ורצון אמיתי וכנה לעזור - יש סיכוי שהיא תתקבל, ודברים היוצאים מן הלב, יחדרו אל הלב. אך אם היא תבוא מתוך כעס, עין רעה, התנשאות וכדו'- די בטוח שהיא תגרור תגובה עוינת ולא תועיל כלל, ואולי אף תחריף את המצב.
אך ישנו כלל נוסף בדיני תוכחה , והוא:"כשם שמצווה לומר דבר הנשמע , כך מצווה שלא לומר דבר שאינו נשמע". כלומר, אם אתה רואה שהחבר אינו פתוח לקבל ביקורת ואינו מוכן לשמוע- אזי לא מוטלת עליך החובה להוכיח יותר.
ולכן, אם תוכל להוכיח את חברך בנועם ובעדינות, ובצורה שיהיה ברור לו שאכפת לך ממנו , וזו הסיבה שאתה עושה את כל זה , יתכן שהוא יאזין לך, ואף יכיר לך טובה על דבריך.
אך אם אתה רואה שזה רק מכעיס אותו והוא לא מעוניין לשמוע, אז לא מוטלת עליך החובה להוכיחו , ותשתדל להשפיע עליו בצורות אחרות, כמו דוגמא אישית וכדו'.
להשלמת התמונה, כדאי לעיין במאמר שכתבנו בנושא בשם- 'המתנה הטובה ביותר', בכתובת:
https://www.kipa.co.il/noar/show.asp?id=669

כל טוב
יוני, חברים מקשיבים

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות