שאל את הרב

האם זו צביעות לקיים רק חלק מן המצוות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 11/12/02 14:00 ו בטבת התשסג

שאלה

אם אני לא מאמינה בה' ואני הולכת צנוע ומקיימת מצוות אבל אני לא מסכימה עם כל המצוות שאני מקיימת. האם אני צבועה?

תשובה

שלום וברכה רבה!
שאלה מצויינת שאלת. ראשית, עצם השאלה היא עדות על שאינך צבועה. צבוע הוא אחד שהוא באופן מכוון מציג את עצמו בחוץ שלא לפי מה שהוא בפנים, שהוא טוב טוב מחזיק במה שהוא מבפנים, אך בגלל שזה רווחי בשבילו הוא מעמיד פנים הפוך ממה שהוא בפנים. הרי זה כשונא שמעמיד פנים שהוא אוהב כדי להרוויח מכך, אך מבפנים הוא רוחש שנאה. אך לגבייך, עצם הבירור שלך מלמד על כך שבאמת מבפנים את כן קשורה ורוצה להיות טובה.
ראי, לעשות את המצוות בפועל זה הרבה יותר קל מאשר להזדהות פנימית איתן. כולנו לא תמיד מבינים את הדברים, האמונה בה' היא לפעמים יכולה להיות פשוטה, כאמונה הטהורה והזכה של ילדים ושל אנשים פשוטים ותמימים, אך לפעמים יכול להיות הרבה יותר מורכבת ומלאת קושיות. לפעמים זה מאוד מסובך להגיע לאמונה זכה וברה, ולא לחינם רבו הציוויים על הצורך ללמוד אמונה ("דע את אלוקי אביך", "כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידוע אותי כי באלה חפצתי נאום ה'"), זהו יסוד גדול מאוד בתורה והרבה צריך ללמוד כדי לשכלל את האמונה שלנו שתהיה עמוקה ומאירה ומחייה. (ויש לציין שהקושי הקיים לא מורה כלל וכלל על חולשת הדבר. האמונה מבוארת ומבוררת בבהירות רבה ובאופן עמוק להפליא בכל ספרי גדולי הדורות, מאות ואלפי ספרים מרחיבים ומעמיקים ופורסים באופן מרתק את תפיסת האמונה מאלף עד תיו בלי להשאיר אפילו פינה אחת ללא התייחסות, הכל אמת, סולת נקיה, "חי וקיים לעד ולעלמי עולמים", ואדרבא, מורכבות העניין רק מלמדת על כך שזהו דבר מלא חכמה ובינה, מלא, גדוש ועמוק מאוד, ובעיקר – מתוק מאיר ומחייה שאין לא תחליף בשום דבר בעולם!)
אם כן, תמיד יש פער בין ההבנה שלנו לבין הקיום בפועל. את כל המצוות כולם אנו מקיימים מגיל צעיר כשעוד איננו יודעים כמעט כלום מענייני אמונה ומטעמי המצוות. לאט לאט, בזכות שאנו מקיימים את המצוות אנו מרוממים את החיים שלנו לאורם ומתוך כך גם ההבנה והאמונה שלנו משתכללים ומתעמקים. הקיום הוא הערובה לאמונה ולהבנה הבאים אחריה, וכמו שכתוב: "שכל טוב לכל עושיהם", לא כתוב שכל טוב לכל לומדיהם, אלא לכל עושיהם. כי הקיום בפועל הוא המקשר אותנו הכי עמוק אל אור המצוות, ומתוך כך גם ההבנה מתרוממת.
על כן, מצבך הוא מצב טבעי. זו לא צביעות. אלא אמת הדבר, שמחובתינו, ראשית כל למעננו, ומתוך כך למען עמינו ולמען העולם כולו, להתרומם ולהעמיק ולהיות אנשי אמונה, מלאי הבנה בהירה ומתוקה בגדלותו של ה', במציאותו, באהבתו האדירה האין סופית אלינו, בערכה העצום של הנשמה הטהורה שנתן ה' בתוכנו וכו' וכו'.
על כן כדאי וצריך מאוד, וגם זו מצווה מהתורה, ללמוד אמונה.
בברכה רבה ובהצלחה
ראובן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות