שאל את הרב

האם הצרות והייסורים הם סימן שאנו בתחילת גלות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/11/01 15:01 יד בכסלו התשסב

שאלה

כל הזמן אומרים שאנחנו במצב של "אתחלתא דגאולה", שהבעיות בארץ הן "יסורי גאולה” וכו'. אך אולי בכל זאת היסורים שלנו הם עונש, התחלה של גלות (כמו שכתוב בפרשיה השניה של קריאת שמע - שאם נחטא תהיה בצורת וגלות)?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה!
נושא הגאולה דורש בירור ולימוד מתוך המקורות - תנ"ך, מדרשים, גמרא, ראשונים ואחרונים, ורק לאחר שתהיה לנו התמונה השלמה של הדברים נוכל לנסות להבין יותר את המתרחש בתקופתנו. מתוך עיון בדברי חז"ל, במדרשים ובגמ', ע"פ דברי הנביאים - אנו מקבלים תמונה מאוד ברורה - גאולתנו האחרונה תהיה מתוך יסורים קשים! עד כדי כך שאחד האמוראים בגמ' התבטא שהוא היה מעדיף לא לחיות בתקופת בוא המשיח בגלל רוב ועוצמת היסורים הצפויים. הסיבה ליסורים הללו היא שהעולם הולך לעבור מהפכה עצומה. הולך להוולד פה עולם חדש ומתוקן ובכל לידה יש יסורי לידה והם כלל וכלל לא קלים . . . ובכלל אנו מוצאים כמה ביטויים המדמים את הגאולה ללידה - "חבלי משיח" - ממש כמו "חבלי לידה".
לכן, הצרות והייסורים אינם סימן שאיננו בתהליך של גאולה, אלא בדיוק להפך.
ואם תשאל - אולי אחרי הגאולה תבוא שוב גלות - על זה כבר הובטחנו "שלא תהיה גלות שלישית, וכמו שחז"ל אומרים במדרש תנחומא (פרשת נח פי"א) "אמרו ישראל לפני הקב"ה רבונו של עולם, לא כבר נבנית ירושלים וחרבה (ואז מה יעזור שאתה מבטיח שתבנה שוב). אמר להם ע"י עוונותיכם חרבה וגליתם מתוכה, אבל לעתיד אני בונה אותה ואיני הורס אותה לעולם". וגם במדרש על פרשת שופטים (פ"ט) - "גאולה שלישית אין לה הפסק", ועוד כמה מקומות (ראה בספרו של הרב פילבר 'אילת השחר' עמ' רמ"ט). שאלת "אך אולי בכלל היסורים שלנו הם עונש"? - צדקת. באמת יש להניח שלא מעט יסורים הבאים עלינו הם עונש, שהרי גם לידה יכולה להיות קלה, ואפילו קלה מאוד. ולכן ברור שככל שנזכה יותר, ונבין יותר שאנו בתקופת גאולה ,ונשתדל למלא את תפקידנו בזמן כזה על הצד הטוב ביותר ולעמוד במשימות העומדות בפנינו, כך נזכה לראות בגאולתנו השלימה במהרה ובצורה קלה ונעימה יותר.

בברכה,
אילן, חברים מקשיבים

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות