שאל את הרב

האם הלכות צניעות נועדו רק כדי "לשמור על הבנים"?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/06/01 09:13 כא בסיון התשסא

שאלה

יש לי לפעמים תחושה שכל היחס לצניעות ושמירת הבת בבית, נובע מהיחס אל האשה בעבר, שאז תפקידה היה להיות בבית ואפילו ללא זכות בחירה. זה נראה, שכאילו כדי לשמור על מעמד הגברים, הנשים צריכות שלא ישמע קולן וכו'.

יש דברים כמו עליה לתורה לדוגמא שמותר לנשים אבל בעצם זה אסור כי הגברים "שולטים". מסבירים לנו על יופי האשה... הכל טוב ויפה העיקר שהיא תשתוק ותשב בבית, לפעמים אני מרגישה שלא ההלכה היא מה שמניעה את אותם "חוקי צניעות".

אשמח אם אפשר לשמוע על מהות אותה צניעות בלבוש, בקול, בהתנהגות ולא רק כדי "לשמור" על הבנים

תודה

יעלה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

ליעלה שלום וברכה!
שאלת האם נכונה תחושתך שבעצם כל דיני הצניעות נובעים לא מההלכה אלא מרצונם של הגברים לשלוט על הנשים. וכן רצית לדעת האם יש טעם אמיתי יותר לדיני הצניעות.
דבר ידוע הוא שהרבה גברים, מתוך מידות פגומות, ידעו במשך כל הדורות לנצל ולגייס את ההלכה למימוש מידותיהם השפלות. אכן הם הרגישו נפלא, גם שולטים ודורכים על נשותיהן וגם יש על זה, כביכול, חותמת מהדרין! במשך הדורות נלחמו חכמי ישראל בגברים שפלים אלו וכמו שמוצאים בספרי השאלות והתשובות שנתחברו במשך הדורות (עייני לדוגמא בבית יוסף אבן העזר, סוף סימן קנד', על חומרת מכה אשתו ועונשיו, ובסוף סימן עד' בבית יוסף).
אך האמת כמובן רחוקה מאוד מזה. אמנם הרבה מהלכות הצניעות נועדו כדי "לשמור על הבנים" אך לא במשמעות של שליטה אלא במשמעות של שמירה מלהכשיל את הבנים בכל מיני איסורים, כמו שמצווה התורה: "לפני עיור לא תתן מכשול". לא צריך להרחיב ולדבר ולהוכיח עד כמה גדול כוחן של הנשים במשיכת תשומת לב הגברים, שיעידו על כך הסכומים העצומים של כסף שמשקיעים חברות בפרסומת ובלבד שתהיה ליד המוצר בחורה יפה ורצוי מאוד כמה שיותר חשופה וכן בשידורי רדיו וטלויזיה מושכים את תשומת לב המאזינים והצופים ע"י קול האשה ודמויות נשים בכל מיני 'פוזות'.
לא ההלכה המציאה "טפח באשה ערוה" ו"קול באשה ערוה" אלא זוהי המציאות!
זאת ועוד: ישנם לא מעט מדינות בעולם שהכירו בעובדה שבמקום שיש ערבוביה של נשים וגברים אי אפשר להתרכז, ולכן למשל הלימודים שם נפרדים, דבר שאצלנו, במדינת היהודים - העם הנבחר והקדוש! עדיין לא למדו, בעוונותינו.
האמת היא שדיני הצניעות הם רק סניף של דבר הרבה יותר מרכזי וזוהי מידת הצניעות. וענין המידה הזאת הוא לא לעשות רושם חיצוני אלא ההתרכזות בעיקר - בפנימי - באמיתי, ולא בזיוף ובעשיית רושם על החבר'ה. וצניעות זו אינה רק ביחסים שבין בנים לבנות אלא בכל תחום. גם קניית מכונית פאר איננה מעשה צנוע ביותר, גם הדאגה שכל החברות ידעו עד כמה אני מוכשרת - לא מצביעה על מידת צניעות מפותחת... (עוד בנושא זה תקראי בתשובה אחרת הנמצאת באתר בשם: צניעות - מה סיבתה?).
לגבי קריאה בתורה: צריך להבין שבשעת תפילה האדם צריך להיות בשיא ריכוזו ויש לזה המון הלכות שמטרתן יצירת מצב שהאדם יהיה מרוכז בתפילתו שהיא השעה שבה האדם מדבר ממש עם הקב"ה.
לכן בשעת התפילה יש גם הקפדה מיוחדת בהפרדה בין המינים מתוך ידיעה ברורה שאם לא תהיה הפרדה - ריכוז בודאי לא יהיה...
וכל אדם שאמיתי עם עצמו ויבדוק את הדבר במציאות ימצא שבמקום שיש ערבוביה בין המינים - יש מתח. והסיבה למתח - שכשאדם נמצא במציאות שלא טבעית לו - לא נורמלית - הוא מתוח, ולכן במציאות של ערבוביה שבה הוא והיא נאלצים לעשות רושם על אחד על השני/ה - יש מתח.
אך כאמור העיקר הוא להשתדל ולקנות ולהתאמץ לקנות את המידה הכל-כך חשובה, הכל-כך אמיתית והכל-כך יהודית - מידת הצניעות.
כל טוב והצלחה בעבודה זו!
נ.ב. אם עדיין אל באת על סיפוקך, את מוזמנת לכתוב לנו שנית. בכל אופן מומלץ מאד לעיין בספרים העוסקים בעניין הצניעות, לא רק מהפן ההלכתי, אלא גם מהפן המחשבתי (כגון: הספר 'כתנות אור', וכן המכתבים בסוף ספר 'קדושים תהיו' מאת הרב שמואל כ"ץ).
בברכה
אילן, חברים מקשיבים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות