שאל את הרב

האם אפשר להזיק בלי שליחות שמים

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 13/09/02 01:44 ז בתשרי התשסג

שאלה

לכבוד הרב שלום

אחרי הפיגוע בעצמונה שאלתי את הרב איך יכול להיות שנהרגו באמצע לימוד תורה.

בתשובה הרב דיבר בין היתר על "אור החיים" (פרשת וישב) שאומר שאדם יכול להרוג אדם אף אם לא נגזר עליו מיתה.

רבי ראש הישיבה שלי העביר שיעור על ר"ה ואמר שעיקר היום זה להמליך את ה' והסביר שצריך לדעת שהכל זה מה' הוא הביא דוג' מדוד המלך ששמעי קילל אותו וא לא כעס כי ידע שזה מה' שהרי זה היה גם אחרי מקרה בת שבע. הראתי לרב את דברי אור החיים והוא פירש כך: אור החיים אומר בלשון לא"התחיב"מיתה לשמים כלומר בגלל חטא אבל נגזרה גזרה שימות אחרת גם אדם לא יכול להרוג אותו

המשכתי ושאלתי על הגמ' בתענית שמחלקת בין חיה משולחת ללא משולחת כלומר אף שלא משולחת יכולה להזיק ופה הרב ענה שלא משולחת אין הכוונה שה' לא שלח אלא שלח אותה בדרך טיבעה אבל חיה משולחת הכוונה שה' שלח מכה מיוחדת וחדשה על ישראל ולכן זה חמור יותר.

רציתי לשאול אם זו דעתו של הרב או שהרב חולק?

2 אני לא יודע מה לעשות אם המורות בישיבות זה מפריע לי זה נראה שהרבנים ל מודעים למצב גם לא ראשי הישיבות (התיכוניות) רק השבוע דברתי אם חבר על זה והוא סיפר לי שהצלהם בכיתה ח' החבר'ה ניסו ליגוע במורה כל הזמן אולי בכל זאת יש מה לעשות?

גמר חתימה טובה. ותודה

תשובה

בס"ד

פשט דברי אור החיים הם שיש בחירה חופשית לגמרי.
ואין קושיה מדוד המלך כיון שבאמת היה יכול דוד לראות בזה בכל זאת השגחה. אחרי חטא בת שבע. שים לב לפירוש רש"י: "אפשר אדם כמותו שהוא ראש לסנהדרין, יקלל את המלך אם לא שנאמר לו מאת הקב"ה"

למדנו מרש"י שלא צריך להניח לחי שניה לכל מכה. והבא להרגך השכם להרגו. ומי שרוצה להכותך - שבור את שיניו. אבל במקרה של שמעי חשב דוד שזה עונש משמים.
וכי בכל מקרה צריך להניח למישהו להזיק לי כי זה בודאי משמים?

במיוחד במצב של הסתר פנים כמו השואה - צריך לנסות לברוח ולהציל עצמך אע"פ שיכול מאן דהו לחשוב שזו גזירה וצריך להניח עצמנו ח"ו בידיו.


2- אסור שיהיו מורות בישיבה. בדבריך אתה רק ממשיך להוכיח. ולואי יקרא מאן דהו שמעסיק מורות לבחורים צעירים את המכתב שלך וידע עד היכן מגיעה החומרה של המעשה.
מוטב ישבו בטל ולא יעברו בגרות מאשר ציון 100 שבא באיסור.

והוא רחום יכפר עוון.

כתבות נוספות