שאל את הרב

האימא שלי חולה אונקולוגית ולא רוצה לא לצום ביו''כ

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 05/10/11 20:11 ז בתשרי התשעב

שאלה

שלום הרב.

אמי חולה אונקולוגית והרופא אסר עליה לצום ביו"כ. היא מאוד רוצה להשתדל לצום ושאלתי מה היא כן יכולה לעשות? איך אפשר לא לצום שהלב לא מוכן לזה.. "כיפור זה חלק ממני". אני מתנגדת לזה שהיא רוצה לצום מתוך דאגה לשלומה אחרי הטיפול.

אשמח אם תייעץ לי..

גמר חתימה טובה

תודה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום איילת,

יש שתי פנים לשאלתך - האחת, לדעת מה כתוב בהלכה, והשנית, איך לשכנע אישה שכל חייה צמה ביום כיפור מתוך אמונה ועבודה אישית, לקבל על עצמה שהיא חייבת כעת לא לצום.
א. מצד ההלכה המצב של האימא שלך חד וחלק. אם רופא קובע שבגלל המצב של חולה אונקולוגי אסור לו לצום מבחינה רפואית, אזי ההלכה קובעת שאסור לו לצום מצד ההלכה. יותר מכך מבחינתו, מצוות היום היא לא לצום. כי מי שציווה עלינו "ועיניתם את נפשותיכם" ציווה עלינו גם "ושמרתם מאוד לנפשותיכם".
במצב של אמך היום קיום מצוות יום כיפור שמטרתן היא לקשר אותנו מחדש לקדוש ברוך הוא ולתורתו הוא בזה שהיא לא תצום. אם תצום היא תחלל את מצוות היום מבחינתה. ועוד - תגידי לה שכל המטרה של יום כיפור היא שבגלל חסדו הגדול של הקדוש ברוך הוא רוצה לתת לנו חיים. "כיפור חלק ממני" אומר שאנחנו פונים לה´ ועושים כל מה שאנחנו חייבים לעשות להפוך את עצמנו להיות כלי לקבל את חסדו. כרגע התורה אומרת לה שלעזור לקדוש ברוך הוא זה לשמור על החיים באופן מעשי. אם היא תעשה את מה שהתורה אומרת, היא תקבל מה´ ביום כיפור תוספת ברכת חיים, ובעזרת השם היא תתחזק כך שבשנה הבאה היא תוכל לחזור ולצום. אם לא תצום השנה אולי חס ושלום היא לא תוכל לחזור ולצום בעתיד בכלל.
ב. ייתכן שאם תסבירי לאמך את הדברים הברורים והחד משמעיים הללו, היא תשתכנע. אם לא - אני מניח שלאישה שלא מסוגלת לקבל על עצמה שלא לצום ביום כיפור, יש רב או אישה חכמה ובעלת שיעור קומה שקרובים אליה שיכולם לדבר על לבה. תבקשי מהם לשכנע אותה לעשות מה שהתורה מצווה עליה במצב בו היא נמצאת. (אפילו חברה טובה או קרובת משפחה שהיא מכבדת המסוגלים לשכנע אותה).
בברכת חתימה טובה ורפואה שלמה מן שמיא, דוב ברקוביץ

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות