שאל את הרב

דיסק של "שיר השירים" - מותר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 01/07/01 20:45 י בתמוז התשסא

שאלה

: שלום.

אמא שלי קנתה את הדיסק של יהושע אנגלמן "שיר השירים".

נורא התלהבתי מהלחנים המדהימים, ומהתוכן העמוק והמדהים.

לפני יומיים, אבא שלי אמר לי שחז"ל קבעו שאסור להלחין את שיר השירים (משהו כמו "אם כל השירים הם קודש, שיר השירים זה קודש הקודשים").

האם עדיין האיסור הזה תקף?

אולי האיסור נבע מחשש שהמילים יובנו בצורה רדודה, אך כשהלחן כ"כ מתאים, וההרגשה היא שהשירה היא בעצם תפילה, האיסור עדיין רלוונטי?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום לך,
במסכת סנהדרין דף ק"א נאמר "הקורא פסוק של שיר השירים ועושה אותו כמין זמר…מביא רעה לעולם". ועוד יותר מזה נאמר בתוספתא בסנהדרין פרק יב': "ר' עקיבא אומר המנענע בקולו בשיר השירים בבית המשתה ועושה אותו כמין זמר, אין לו חלק לעולם הבא."
מכאן לכאורה משמע שיש איסור גורף לשירת שיר השירים ככל זמר.
הדבר מחריף עוד יותר לפי רש"י בסנהדרין שכותב שהגמרא נקטה "שיר השירים" רק לומר שאף על פי שהוא כתוב כשיר, אסור לשורר אותו, וכל שכן שאסור לשורר שאר פסוקים. אם כן, לפי רש"י-כל פסוק אסור לשורר, וכיצד ייתכן שכיום משוררים ושרים פסוקים רבים בקלטות חסידיות רבות ומגוונות?
ר' משה פיינשטיין ב"אגרות משה" (יו"ד, ב', קמ"ה) התייחס לבעיה זו ואמר שיש הבדל בין שירה בפה, שיש מקום לאיסור ע"פ הגמרא, לבין קלטת בטייפ שאין לאסור כי אין האדם בעצמו מזמר. ואף בשיר בפה, כתב ר' משה פיינשטיין שאולי דעת המקלים המתירים לשיר פסוקים הוא כי אינם סוברים כרש"י, ורק שיר השירים נאסר בשירה כדי שלא יזלזלו בשיר השירים ויאמרו שהוא סתם שיר ואין בו קדושה, ולמרות כל זאת משאיר הוא את הדין ב"צריך עיון".
הרב עובדיה יוסף בשו"ת "יביע אומר" (חלק ג' או"ח סימן ט"ו) מחלק בין השמעת פסוקים בשירה וזמרה בדרך ליצנות, שחוק וקלות ראש, שעל זה אמרה הגמרא לאסור, לבין השמעתם בשמחה של מצווה, בדרך ישרה, ביראת ה' ובכובד ראש שמותר. בחלק ד' (יו"ד סימן כ' בסופו) מוסיף הרב עובדיה יוסף שאדם שעלול לבא לידי עצבות ח"ו , וע"י שמיעת הקלטת מפיג צערו, אין עליו עוון זה והכל לפי האדם , המקום והזמן.
שאלתי את הרב אלישע אבינר והוא אמר לי שהבעיה בלשיר פסוקים משיר השירים היא כשהם מובנים בהקשר של אהבת איש ואשה , אך כשברור שמדובר על אהבת הקב"ה וכנסת ישראל וזה רק מוסיף יראת שמים- מותר.
בברכה
נדב, "חברים מקשיבים"

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות