שאל את הרב

דחוף, שוב: כיצד נוצרו הזרמים ביהדות?

חדשות כיפה צוות ישיבת צפת 03/01/06 18:27 ג בטבת התשסו

שאלה

ב"ה

שלום!

ראשית, עלי לצין שאשמח אם תענה בהקדם על שאלתי.

כבר שאלתי שאלה זו, אך טרם קיבלתי תשובה. במסגרת עבודה במקצוע מורשת בביה"ס, אני צריך לדעת כיצד נוצרו הזרמים ביהדות, בהתמקדות על הזרמים האורתודוכסי, הרפורמי והקונסרבטיבי. אם אין באפשרותך לענות על שאלה זו, אשמח לפחות לקבל הפניה למקורות מידע בספרים ובאינטרנט שיעזרו לי בכך.

תודה רבה מראש,

גיא.

תשובה

בעז"ה

שלום גיא,

השאלה ארוכה ומורכבת יותר ממה שאכתוב
אבל אנסה לתת תשובה ממוקדת ככל האפשר.

א. זרמים בכללי: היהדות בת יותר מ3000 שנה ונוצרו בה מאות ואלפי כתות וזרמים שרובם לא שרדו. הרעיון היה פשוט: קם אדם או קבוצת אנשים שרצו לעשות משהו ביהדות אחרת- יש לך עוד זרם.
ב. כל זרם שביטל את המחויבות למצוות בסופו של דבר התבולל ונעלם. מתוך כל הזרמים נשאר תמיד הזרם המרכזי, ששמו שונה לאורך הדורות- היום הוא מכונה הזרם האורתודוכסי.
ג. בבסיסו של הזרם האורתודוכסי- אמונה בתורה שבכתב, מחויבות עמוקה לתורה שבעל פה וחיוב קיום מצוות שהם דברי אלוקים לעם היהודי.
ד. בסוף המאה ה 18 בגרמניה קמה התנועה הרפורמית שהעדיפה את העקרונות והערכים של היהדות וזנחה את המצוות המעשיות. היא ביטלה ושינתה הרבה מצוות, ניתקה את הקשר והשאיפה לארץ ישראל ולעברית(הוציאה את כל האיזכורים מהתפילות ושינתה אותן) הכריזה שכל יהודי יכול לבחור במה להאמין ואיזה מצוות לקיים.
ה. מכיוון שהרפורמים הלכו רחוק מדי ובטלו את המצוות באופן קיצוני מאד- פרשה מהם תנועה שהפכה להיות התנועה הקוסרבטיבית (שמרנית) שכן מאמינה בשמירת הלכה ומצוות אך מותחת ומגמשת את ההלכות.

זה ממש ממש על קצה המזלג.
חקור ובדוק עוד בספרים ומקורות מידע.
תוכל למצא עוד מידע תחת הכותרת "זרמים ביהדות" באתר האנטרנט של אנצקלופדית ויקיפדיה.

בברכת התורה, העם והארץ
אור
צוות ישיבת צפת
or.tzfat@gmail.com

כתבות נוספות