שאל את הרב

גניבת דעת במבחן

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 09/10/02 14:58 ג בחשון התשסג

שאלה

בס``ד

לכבוד הרב שלום!

אני לומדת כעת לימודים אקדמאיים. וישנם קורסים שאנו מחויבים בהם לשם קבלת התואר אך אינם קשורים כלל לתחום ההתמחות. בחופשה שבין ר``ה לסוכות התקיים קורס כזה בן 4 ימים.

כיוון שעשיתי את הקורס בשנה שעברה השנה נותר לי רק לעשות את המבחן. המבחן הורכב משני חלקים עיוני ומעשי. כשנכנסתי למבחן המעשי מרוב לחץ בלבול וכד` שכחתי את הכללים, ועשיתי כמה טעויות.

המדריכה ביקשה שאגש אליה לאחר המבחן העיוני כדי שאנסה שוב.

כשניגשתי למבחן העיוני היתה שאלה זהה על הכללים שאותם הייתי אמורה ליישם במבחן המעשי וידעתי אותם מצויין. אולם לאחר מכן כיוון שהייתי צריכה לנסוע מיד לאחר המבחן לא ידעתי מה לעשות והמתנתי לאותה מדריכה.

אולם מישהי שהיתה אמורה לנסוע איתי אמרה שחבל על הזמן וממילא ידעתי את הכללים בע``פ ורק מרוב לחץ שכחתי אותם במבחן המעשי לכן היא יעצה לי לרשום את שמי ברשימה של הבנות שנבחנו. אני מתוך קלות דעת וחוסר מחשבה עשיתי זאת. שאלתי לכבוד הרב: האם עלי לעשות שוב את המבחן? המבחן יהיה רק בשנה הבאה (בסיום הקורס הבא). אם כן, כיצד עלי לפנות על האחראים על הקורס (זהו קורס המועבר ע``י גורמים חיצוניים שאינם קשורים למקום לימודי)?

כל טוב ותודה

תשובה

בס"ד

אסור לשקר. והתיקון הוא בכך שתלכי למדריכה ותאמרי לה על מה שקרה בדיוק כמו שכתבת לי. היא מן הסתם תאשר לך את הענין ובזה זה מסתים.
אם לא היית יודעת את החומר - המדריכה לא היתה יכולה לאשר לך כי זו גניבת דעת גם מצידה. אבל במקרה הזה שאת יודעת - מדריכה יכולה לאשר.
לא תאשר - עשי מבחן שנית.

כתבות נוספות