שאל את הרב

גן עדן

חדשות כיפה צוות ישיבת ההסדר מעלות 27/05/11 18:47 כג באייר התשעא

שאלה

שלום...בתורה כתוב כשאדם וחווה היו בגן עדן אז הם אכלו מעץ הדעת ואז נפלה עליהם הדעת והם הבינו שהם ערומים..נכון?אז השאלה שלי זה שבגן עדן יהיה לנו גוף לא ? אנחנו לא ניהיה רק רוח..יהיה לנו ממש גוף בגן עדן זה יהיה ממש כמו בכדור הארץ רק במימד אחר נקי יותר טהור יותר לא?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה!

נראה שיש להקדים ולומר שאין לנו ידיעה מדויקת על מה שקורה לאדם לאחר מותו, באופן כללי נראה שאין להבין את כל המקורות הנוגעים בדברים אלו כפשוטם שהרי מקורות אלו באים לקרב אל שכלנו מושגים שאין לנו יכולת השגה בהם (לדוגמא, איני מסוגל להבין ממש מהו קיום בלא גוף, הדבר נמצא מחוץ לתחום ההשגה שלי, בדיוק כמו שעיוור מלידה אינו יכול להבין מהו צבע ירוק שהרי אין לו השגה של מושג זה).

השאלה מניחה שהמקום אליו הולכים לאחר המיתה הוא אותו מקום ממנו גורש אדם הראשון וכאשר אדם מגיע לשם הוא מגיע לקיום דומה לה של אדם הראשון. אכן, חז"ל קוראים למקום הטוב אליו הולכים הצדיקים לאחר מיתתם בשם 'גן עדן', אך יתכן להסביר שזהו ביטוי מושאל למקום טוב שאיננו יודעים מה טיבו (דוגמא לכך ש 'גן עדן' הוא לעיתים מושג מושאל ניתן למצוא בפסוק ביואל שמדבר על החורבן שישאיר האויב\הארבה "לְפָנָיו אָכְלָה אֵשׁ וְאַחֲרָיו תְּלַהֵט לֶהָבָה כְּגַן עֵדֶן הָאָרֶץ לְפָנָיו וְאַחֲרָיו מִדְבַּר שְׁמָמָה וְגַם פְּלֵיטָה לֹא הָיְתָה לּוֹ:"). לאור דברים אלו קשה לקבוע שמדובר כאן על אותו 'גן עדן' ויותר מכך, שמצבנו שם יהיה דומה למצבו של אדם הראשון.

ביחס למצבנו בחיים שלאחר המוות כבר כתב הרמב"ם שאין שם גוף "אלא נפשות הצדיקים בלבד כמלאכי השרת" (הלכות תשובה פרק ח הלכה ב), כך שלפי הרמב"ם אין גוף לאחר המוות.

שאלת 'האם יהיה לנו גוף ממש רק טהור יותר?' בהקשר זה מעניין להביא את שיטת הרמח"ל (כפי שהיא מופיעה בספרו 'דרך ה'' חלק א' פרק ג'), הרמח"ל אומר שישנם שלושה עולמות, העולם הזה, עולם הנשמות ועולם הבא. את העולם הזה כולנו מכירים, עולם הנשמות הוא אותו מקום אליו הולכים לאחר המוות, שם הגוף מופרד מהנפש ומזדככך כהכנה לעולם הבא שהוא זמן קיבול השכר שבו אכן תהיה מציאות של גוף זך יותר (מצב שאדם הראשון היה קרוב אליו ולולא חטא היה מגיע אליו).

בברכת 'חילך לקידוש ה''
יונתן.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות