שאל את הרב

גזל או לא?

חדשות כיפה הרב שי פירון 30/10/01 11:58 יג בחשון התשסב

שאלה

שלום

חבר של אחי עובד בחברת מחשבים מפורסמת.

החברה שלו הציעה לעובדיה אפשרות לקנות מחשב בסכום שמעט מעל 3000 ש``ח, סכום קטן למדי, להם ולבני משפחותיהם. הסכום הוא כנראה רק מחיר העלות

הבעיה שלי - האם זה מוסרי שאקנה דרכו מחשב.

האם זהו צ`ופר של החברה לעובדיה ואין לי רשות להשתמש בזה, או שמא זה מותר, כיון ש (והצדדים הם כדלהלן:):

- זה גם צ`ופר שיכולים לתת לחברים (אף שלא הזכירו זאת אלא אמרו רק להם ולבני משפחותיהם)

- החברה לא מפסידה דבר בכך, אך מצד שני היתה יכולה להרויח אם קניתי מחנות הרבה יותר.

- החברה הגבילה ספציפית ובמפורש, לגבי קניית תוכנות שונות שהיא גם מוכרת (תוכנות, לא המחשב, שעליו אנחנו מדברים) שזה רק לבני משפחה אך לא עשתה זאת עם קניית המחשב עצמו ( ואינני מתכוון לקנות את התוכנות.) והיא יכלה לפרש ספציפית גם על המחשבים.

- החברה התמזגה עתה עם חברה ענקית אחרת, ופיטרה הרבה עובדים. והם באו בהצעה לעובדים. ולטענת אחי זה לא בא כצ`ופר בלבד אלא לטענת אחי - יש להם עודף במלאי והם צריכים להיפטר מזה, אך זוהי טענת אחי. אני עצמי אין לי ידיעה בנושא אם זה נכון או לא.

-כמובן שניתן לומר שהחבר יקנה את המחשב ואז ימסור לי אותו, אך הבעיה המציקה לי היא שהחבר לא היה קונה את המחשב הזה כלל אם לא הייתי שם כדי לקנותו ו``לקבלו``, וכיון שכך - החברה היתה עדיין מחזיקה במחשב אם לא הייתי מבקש ממנו לקנותו במחיר עלות ולתתו לי במחיר זה.

- רציתי שהחבר ישאל בפירוש אם יוכל לקנות בשביל חבר ולא רק בן משפחה אך אחי אמר שזה לא ייתכן כיון שזו שאלת ``קיטבג`` והחבר יטען "שאלתי והם אמרו שזה בסדר" בלי שישאל, כי הוא אינו אדם דתי.

כל זה מאוד (!) מפתה, לקנות מוצר כזה זול, אך אני לא אעשה זאת אם זה גזל. אם זה מותר אעשה זאת ובשמחה.

מה עושים? האם מותר לי לקנות או שאסור?

תשובה

ב"ה


שלומות


מותר לך לקנות ללא חשש. הזכאות היא לכל עובד לקנות מחשב מבלי להתעסק בשאלה מה העובד יעשה עם המחשב שהוא קונה ובעיקר שאמרו להם ולבני משפחותיהם.

בהצלחה ותהנה

כתבות נוספות