שאל את הרב

גויים

חדשות כיפה הרב שמואל זעפרני 30/09/02 20:12 כד בתשרי התשסג

שאלה

לק"י

האם יש לגויים צלם א-להים?

תשובה

שירה שלום,
"חביב אדם שנברא בצלם,חבה יתרה נודעת לו שנברא בצלם,שנאמר(בראשית ט,ו)'בצלם אלוקים עשה את האדם'".(אבות ג,יד).אימרה זו נאמרה ע"י רבי עקיבא שהיה בן גרים.ומפורסמת אימרתו המובאת בירושלמי(נדרים ט,ד)
"ואהבת לרעך כמוך"(ויקרא יט,יח)-זה כלל גדול בתורה,כלל שכולל את כל הנברא בצלם.
ישנם דעות שונות ביחס לשאלה האם האימרה "חביב אדם שנברא בצלם"כוללת את כל המין האנושי,או רק את בני ישראל.
התוי"ט מפרש שמדובר על כל בני האדם,שהרי הראיה שמביא ר"ע היא מהפסוק שנאמר על בני נח.ובסוף דבריו כתב:
,ומעתה אני תמה למה זה רחקה הדרך מן המפרשים ולא רצו ללכת בה לפרש דברי ר"ע שאמר מאמרו כלפי כל אדם כי אם לישראל בלבד. ונסמכו במאמרם ז"ל אתם קרויים אדם וכו' והרי זה דרש על דרש. ובזה נכנסו בדוחק ענין הצלם. ובפי' הכתוב שהביא לראיה. אבל בעיני זו הדרך דרך סלולה ומרווחת כי בא ר"ע להיישיר לכל באי עולם כאשר נצטוינו מפי מרע"ה כדברי הרמב"ם. ואם בכפיית חרב הרג ואבדן נצטוינו כ"ש בכפיית דברים. להמשיך לבם אל רצון קונם וחפץ צורם. יזכרם לטובה. ושהם חביבים שנבראו בצלם להורות נתן בלבם. כי זאת תורת האדם לעשות חוקי אלהים ומשפטיו מצד אשר הוא צוה כדברי הרמב"ם דהואיל שחבבו לבראו בצלמו. לכן מוטל עליו לעשות רצון קונו כפירש"י. והשתא אתי שפיר דנקט להך קרא. אע"פ שיש כמה מקראות הקודמים אליו שנאמר נעשה אדם בצלמנו. אבל זה המקרא הוא שנאמר גבי המצות שנצטוו בהם. לכך הביא לזה הכתוב שכן אמרו הש"י בטעם המצוה אשר צוה אותם כי בצלם אלהים עשה את האדם ולבני נח נאמר הכתוב. ולבני נח אמר ר"ע דבריו הללו. ואתי נמי שפיר שאמר שנברא בצלם".
ובספר "מדרש שמואל" הביא בשם מהרח"ו כי הצלם המוזכר כאן,הוא צלם של קדושה,שהוא מיוחד לעם ישראל לבדם,ולא לבני נח.
בכל אופן יש לעשות הבחנה בין הנצרות,למשל,שיש לנו אתם חשבון היסטורי,לבין האיש הנוצרי שנברא בצלם אלוקים.
בברכה וכל טוב,
שמואל זעפרני

כתבות נוספות