שאל את הרב

ברכה אחרונה

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 07/05/13 14:53 כז באייר התשעג

שאלה

שלום וברכה

שאלתי לגבי פיצוחים ופירות קטנים כגון זיתים ענבים פיסטוקים גרעינים וכו.

על איזו כמות אהיה חייב בברכה אחרונה

תודה רבה

תשובה

בס״ד

שלום וברכה:

הכמות שמחייבת ברכה אחרונה בדברי מאכל היא "כזית". ישנן דעות שונות כמה זה במידות של ימינו. הדעה הנפוצה ביותר היא ש"כזית" הוא נפח של כ- 27 סמ"ק. אמנם בגלל הדעות השונות עדיף לכוון לכתחילה לאכול או כמות שלכל הדעות חייבים עליה ברכה אחרונה, והיא יותר מ- 30 סמ"ק, ולברך ברכה אחרונה, או כמות שלכל הדעות אינה מחייבת ברכה אחרונה והיא פחות מ- 20 סמ"ק ולא לברך ברכה אחרונה. קופסת גפרורים רגילה היא בנפח של קצת יותר מ- 30 סמ"ק. מי שאוכל דבר שגודלו כקופסת גפרורים יכול לברך ברכה אחרונה ללא ספק.
לגבי ענבים נכנס גורם נוסף שנקרא "בריה", מאחר ואת רוב סוגי הענבים היום אוכלים בלי להוציא מהם גרעינים אלא אוכלים ענב שלם כמו שהוא, ייתכן שעל ענב אחד שלם, גם אם הוא קטן, צריך לברך ברכה אחרונה. אבל גם בנושא זה יש דעות, ולכן בדוגמה של ענבים עדיף לא לאכול ענב אחד או שניים כי למרות שיש בהם במקרים רבים פחות מ"כזית" יש בכל זאת דעות המצריכות ברכה אחרונה. בענבים עדיף לאכול כמות של יותר מכזית ולברך ברכה אחרונה.
לגבי השאלה השניה - אין כל בעיה לאכול דבר שודאי אינו מצריך ברכה אחרונה ולא לברך. ברכה ראשונה צריך לברך תמיד, גם על כמות קטנה ביותר.

כל טוב

הרב אביע״ד סנדרס

כתבות נוספות