שאל את הרב

ברית מילה בשבת כשיש חשש של חילול שבת

חדשות כיפה הרב שלמה בן אליהו 20/05/14 15:10 כ באייר התשעד

שאלה

שלום כבוד הרב,

יש לי במשפחה ברית מילה שאמורה להיות בשבת, אך יש חשש גדול שהמשפחה יבואו במכוניות בשבת לברית, האם לאחר את הברית ליום ראשון?

בברכה רבה, פ.א.

תשובה

בס"ד



לכבוד פ.א. השלום והברכה,

בדבר שאלתך לגבי ברית מילה שאמורה להיות בשבת, ויש חשש שהמשפחה תבוא ברכב לברית בשבת, האם לאחר את הברית ליום ראשון:

נאמר בתורה (ויקרא יב´,ג´) : "וביום השמיני ימול בשר ערלתו", ודורשים חכמים : אפילו אם היום השמיני חל בשבת- מלין אותו. (שבת קלב´., רמב"ם הלכות מילה פרק א הלכה ט´, שולחן ערוך יו"ד רסו´, ב´)

ישנה מחלוקת בין הפוסקים האם כאשר ישנו חשש של חילול שבת (כגון: שהאורחים יבואו באוטו, שיצלמו את הברית בשבת...וכדומה..) האם בכל זאת לקיים את הברית בשבת ולא להתחשב בחילול שבת של האורחים מכיון שסוף סוף המצוה זה למול ביום השמיני , ומה אשמים התינוק והוריו שהם אינם מחללים את השבת, אלא האורחים...

כדעה זו [למול בשבת] פסקו הרב פיינשטיין (שו"ת אגרות משה ח"א סימן קנו´), הרב וייס (מנחת יצחק ג´, לה´), הרב אליעזר וולדנברג (שו"ת ציץ אליעזר חלק ו´ סימן ג´), [מרן הראשון לציון המקובל האלוקי, אביהם של ישראל, הרב מרדכי אליהו זיע"א ](בשו"ת מאמר מרדכי חלק ד´ סימן צח)

וכן נוטה דעת הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א (ילקוט יוסף קיצור שו"ע או"ח סימן שלא´, סעיף ז´, ילקוט יוסף שובע שמחות ב´ הלכות מילה עמוד קלט´-קמא´)

הרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל פוסק ש[אם מדובר על חילול שבת המוני] (כגון שעושים את הברית בבית מלון ויבואו מאות מוזמנים...)- אז ידחו את הברית ליום ראשון, [ואם מדובר בחילול שבת רק של כמה מכוניות] - יעשו את הברית בשבת (מילה שלימה עמוד תמה´).

הרב שמואל וואזנר שליט"א בשו"ת שבט הלוי (חלק ד´ סימן קלה´) פוסק [לדחות את הברית ליום ראשון]. (וראה אוצר הברית חלק ב´ עמוד לד´ ובהערות שם)

[הלכה למעשה] (אני כותב על פי מדרג מה הכי טוב, כאשר מספר 1 הוא הכי טוב)

1. לעשות את הברית בשבת , בלי חילול שבת, (אין צריך מנין אנשים לברית כמובא בשולחן ערוך יורה דעה סימן רסה´ הלכה ו) , ואת המסיבה עצמה יעשו יחד עם כל המשפחה המורחבת במוצאי שבת או ביום ראשון.

2. לעשות את הברית בשבת, ואפילו יבואו אורחים בשבת באוטו, כמובן שיגידו להם שאסור לצלם ..(וצריכים לומר להם שיבואו מערב שבת, ויעשו שבת במקום, אם ישמעו ישמעו, ואם לא- אין עבירה על המארחים)

[באפשרויות הנ"ל צריכים לדאוג שלא יהיה חילול שבת בהבאת התינוק עצמו, לדוגמא: שלא יקחו אותו באוטו למקום הברית, וכדומה..]

3. לעשות את הברית ביום ראשון.

"והאמת והשלום אהבו".

מברך אני אתכם שזה הקטן- גדול יהיה בעזרת השם, ותרוו ממנו רוב נחת וברכה, אמן.

כתבות נוספות