שאל את הרב

בריאת העולם - די דחוף (לא מאוד)

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 09/09/02 19:18 ג בתשרי התשסג

שאלה

שלום לכבודו,

קראתי את מס' הפסוקים הראשונים של ספר בראשית, מתוך ניסיון/רצון לקבוע עיתים לתורה, ויש לי שאלה די חשובה:

איך זה שביום הראשון נוצר האור, וזה היה לפני 5762 שנה ושבוע? הרי יש עדויות קדומות ביותר (יותר מכך - מן הסתם מהעולמות שברא והחריב - אך החורבן היה, לדעתי, מנטלי - התרבות נחרבה, ולא העולם התחיל מההתחלה הבראשיתית לגמרי), ואין עדויות לחושך שהיה או ליצירת המאורות |הדגש|שברא הקב"ה|סדגש| מחדש... (אני מדגיש "שברא הקב"ה" כדי להדגיש שאני מאוד מאמין בהי"ת וזה לא בא מתוך מחשבות כפירה, ח"ו!)

האם יכול להיות שתיאורי הימים מתארים משהו שהיה רק בבריאה של העולם הראשון, שהרי כתוב "בראשית ברא אלקים", ולא עולם זה שאנו חיים בו? כי, חז"ל אמרו "הקב"ה בורא עולמות ומחריבן" (ואשמח מאוד אם תצרף "הפנייה" או את המקור המלא)...

ואולי גם ההחרבה היא, כמו שהעליתי סברה לעיל, רק החרבת התרבות (וכאן אני מדבר על תרבויות שקדמו לתנ"ך שלנו - השומרים וכו' - ברור שלדוג' עולם הדינוזאורים חרב חורבן מלא, אולי חוץ מהמאורות ומהאור, ואולי גם מקווי המים)?

מה אתה חושב? שאלה זו די מטרידה אותי...

סליחה על האריכות הרבה,

תשובה

בס"ד
שלום רב ,
יש לי שאלה לשאול אותך ,תגיד לי איך קארת בספר בראשית ביום הראשון ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד ,ועל בריאת האור ,הרי המאורות נבראו רק ביום הרביעי ??? אם כן מהו האור שמוזכר בימים הראשונים,התשובה לכך נמצאת ברמז ברש"י שאומר גנז ה' את האור הראשון ושמרו לצדיקים לעתיד לבוא ,אתה מבין כבר מתוך דברי רש"י שמדובר פה על מישור אחר לגמרי מדובר פה על איזה שהוא אור אחר אור רוחני ,לא כמו שאנחנו מבינים את האור ,וזה בדוייק כוונתחז"ל במסכת חגיגה דף יב' כתוב " אין דורשים במעשה בראשית " אי אפשר ללמוד ברבים את סודות הבריאה אלא רק מרב לתלמיד ,ודווקא לתלמיד אחד ולא ליותר ,כדי שלא תיווצר ח"ו טעות שאולי השניים לא יבינו נכון .
ואולי זה נקרא תורת הסוד או כפי שמכנים אותה חוכמת הנסתר ואכן בספרים הפנימיים הללו נמצאים הסברים רוחניים עמוקים לשאלתך .
מה הם אותם עולמות שהקד"בה ברא לפני העולם שלנו ,אני מניח שאת התשובה המדעית אתה יודע (הם אותם מאובנים שפזורים ברחבי ארצנו מתקופות קדומות ) אבל הקבלה מדברת על עולמות רוחניים שהשתלשלו מהמקור הרוחני עד עולמינו שנקרא עולם העשייה .
בברכה

כתבות נוספות