שאל את הרב

בעיקר אמונה

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 02/08/03 17:58 ד באב התשסג

שאלה

שלום הרב

כמה שנון, מצידי, ריך ה' רחת משנה את כל המשמעות.

1) אם הבנתי נכון, בספר הכוזרי הפילוסוף טוען שיש אלוהים אבל ההתערבות שלו מוגבלת. בזמן האחרון נראה לי שהוא צודק. אני ממש רוצה שמישהו יסתור אותו. איך עושים את זה? ניסים נסתרים? זה שאני נושמת בבוקר ושאר דברים? אולי הכל זה "הסיבה הראשונה" הזאת?

2)יש כל מיני מקורות יהודיים ובהם מופיעים שדים, רוחות ואסטרולוגיה. בקשר לשדים: יש אל אחד או 80000 דברים קטנים שמפריעים לו? בקשר לאסטרולוגיה: איך זה שר' עקיבא הלך לאיצטגנינים? זה לא כישוף?

3)מה זה המשיח? אני חושבת שזה אתר דתי- ציוני. הציונות הדתית מאמינה שהגאולה התחילה. אז מה החלק של המשיח בכל מה שקורה כאן עכשיו? אם אנחנו צריכים להביא את המשיח, למה אנחנו אומרים שאנחנו מחכים לו בכל יום ואף על פי שיתמהמה? אנחנו בעצמנו מעכבים אותו!!! ולמה כל העניין של עולם הבא ותחיית המתים לא מופיע בתנ"ך ובצורה חשודה במקצת מתחיל בתקופה שבה היהודים כבר רדופים ולא רואים שכר בעולם הזה? האם עולם הבא הוא מומצא?

4) מה אם כל ההבטחות לגאולה שניתנו בתקופת חורבן בית I / בניין בית II מכוונות לבית II ובכלל לא אמור להיות בית מקדש שלישי?

תשובות שפונות לשכל ולא לרגש יהיו יותר מובנות.

סליחה על הניסוח, הוא באמת לא מכובד אבל אני לא מצליחה לנסח אחרת.

תשובה

שלום וברכה
לא את כל המילים בשאלה הבנתי.
א. הפילוסוף אינו טוען כי ההתערבות מוגבלת, כי אם שאין התערבות כלל וכלל, כי לטעון שהקב"ה מתערב זו הקטנה של ההתייחסות לאלוקות. על כן, אין זו בעיה כלל לסתור אותו, שכן אנו רואים השגחה מיוחדת על האומה הישראלית בעצם שרידותה, על ארץ ישראל בעצם תגובתה למעמד האומה ועוד ועוד.
ב. אינני מבין את הנוסח של "מפריעים לו". הקב"ה ברא לא רק אור בעולם, כי אם גם צל, וחלק מצללים אלו מופיעים בצורת שדים. הם לא מפריעים לו, כי אם מפריעים לנו כבני אדם, ועל כן הוא ציווה אותנו שלא להתייחס אליהם. הקב"ה גם ברא קשר מסוים בין הכוכבים לבין המאורעות בעולם. רבי עקיבא לימד אותנו כי אין אנו עוצמים את העיניים מלהכיר כי קשר זה קיים, אולם אנו איננו מתמכרים לו, ויודעים כי ניתן להתגבר על קשר זה בעזרת מעשים טובים.
ג. לא הבנתי עד תום את השאלה על המשיח. הגאולה התחילה, אולם היא רחוקה מקו הסיום. ריה"ל לימד אותנו בספר הכוזרי כי העניין האלוקי אינו חל על האדם כי אם לפי הכנתו אליו – אם מעט מעט ואם הרבה הרבה. על כן אנו נתבעים להכשיר את עצמנו לקלוט את העניין האלוקי במלואו, וזה מה שאנו תורמים לבואו של משיח צדקנו.
ד. מלכתחילה נבואות אלו נאמרו לבית שני. ברם, הם לא התגשמו, לאור הכלל שהזכרתי לעיל מדברי ריה"ל – אנו עצמנו לא עשינו את מה שצריך, ועל כן "דודי חמק עבר". נבואות ד' אינן יכולות אלא להתגשם, שכן נאמר "כן יהיה דברי אשר יצא מפי, לא ישוב אלי ריקם, כי אם עשה את אשר חפצתי והצליח אשר שלחתיו". על כן, הן מרחפות בחלל אויר העולם ומצפות ליום בו תוכלנה להתממש, ומכוח זה אנו משתמשים בנבואות בית שני גם לימינו שלנו.

כל טוב

כתבות נוספות