שאל את הרב

בית המקדש.

חדשות כיפה הרב דוד לוי 30/07/09 13:08 ט באב התשסט

שאלה

האם כאשר יבנה בית המקדש בעז"ה ויבוא מלך המשיח(שזה הולך ביחד אם איניני טועה) לא יהיה בלבבותינו יצר רע? כך שמעתי מרב.

ואם אפשר דבר נוסף.

מה אני יכולה לעשות כדי להתגבר על מידת הקנאה שמפריע לי מאוד מאוד.

יש בי מס' מידות לא טובות שאני משתדלת להתגבר עליהם ומתוך שמחה. אך מידת הקנאה מפריעה לי נורא כי לפעמים היא די קיצונית. הרצון להיות הכי יפה והכי בולטת וכו'..משיחות עם חברות שמעתי שזה נמצא כמעט אצל כל בחורה אבל בכל זאת מה אפשר לעשות כדי להימנע מהקטע של "שלא תהיה מישהי יותר יפה ממני.."

תשובה

לשאלתך הראשונה
לגבי בנין בית המקדש - מלך המשיח - כותב הרמב"ם במשנה תורה בסוף הלכות מלכים שאין אנו יודעים כיצד יהיו עד שיהיו.
1. בנין בית המקדש בידי אדם [ולדעה אחת בידי שמים] הוא ציווי החל על עם ישראל גם היום ואם כל ישראל ירצו יתכן שעלינו לבנותו בדומה למה שנעשה בבית שני.
2.ביאת מלך המשיח אינו בידינו. לדעת הרמב"ם [שפוסק כספרי] ביאת המשיח קודמת לבנין בית המקדש. עלינו להתכונן ולצפות לבואו גם בהגברת אחדות ואחווה בישראל וגם בתיקון המידות הפרטיות.
3. ביטול יצר הרע אינו בשלבים אלו של הגאולה אלא שיתכן שיבוא זמן שהדברים האלו לא יעסיקו אותנו מרוב שנרצה לעסוק בעניני דעת ה´.
בכל אופן הרמב"ם כותב שכאשר יבוא מלך המשיח עולם כמנהגו נוהג דהיינו עובדים ולומדים וכד´ הכל כרגיל פרט לשעבוד מלכויות [=הגויים יפסיקו להציק לנו, השאר כרגיל]

לשאלתך השניה
מידת הקנאה גרועה מכולן -
1. היא מוציאה את האדם מן העולם וגומרת את חייו [משנה אבות]
2. היא נובעת מחשיבות עצמך כלפי הסביבה - אם היית רואה בכל חברה אחות, בת של הקב"ה, היית רוצה בטובתה לא פחות מאשר בטובתך - זה לא היה קורה לך. בלשון אחרת דרושה לך עין טובה כלפי חברותייך [גם על זה ניתן ללמוד במסכת אבות במשנה על ארבע מידות בנותני צדקה]
3. היא גורמת לך לדחוק את רגלי הקב"ה בעולם. אם תעצמי בתוכך שמלא כל הארץ כבודו והכל ממנו גם חייך וגם היופי וגם רכושך ואם את מרגישה בליבך התנשאות מסוימת - את דוחקת את מקומו בעולם.

התיקון מתחיל מכך - אם תראי בכל בת את בתו של הקב"ה וכמו שאת שמחה בחתונת אחותך כך תשמחי בשמחת חברתך ממילא תוכלי להכיר ברע שבמידה זו, מהיכן הוא נובע ותוכלי להתגבר על כך.

מתוך זה שזה חשוב לך ושאלת - בטוח שגם תמצאי את הכוחות להתגבר וזה יביא לביאת המשיח ולבנין בית המקדש
בציפיה להשלמת הגאולה ולבנין בית המקדש
דוד לוי

כתבות נוספות