שאל את הרב

בינו לבינה - גבר בחוץ לארץ

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 31/07/11 22:57 כט בתמוז התשעא

שאלה

שלום כבוד הרב.

תודה על הזמן אותו הרב מקדיש כדי לעזור.

לא מזמן נודע לי על הלכה אשר מתירה לגבר (לא יודעת נשוי או לא) אשר נמצא בחו'ל (גם לא יודעת לאיזה תקופה) ויצרו גובר עליו מאוד לשכב עם אישה (לא יודעת יהודיה או נוכריה).

רציתי לדעת בפירוט אם אפשר: האם אכן קיימת הלכה כזאת או שהיית קיימת פעם, מה מקורה, האם היא רלוונטית גם בתקופה שלנו ומה דעת התורה מעבר להלכה הספציפית, רוח הדברים.

שוב, תודה לרב על העזרה.

רחל

תשובה

שלום רחל,

שאלה זו קשורה כמו כמעט כל דבר בתחום הצניעות להכרת האדם את עצמו ולגבולות שהוא יודע לתת לעצמו שלא ייכנס למצב שלא יוכל לצאת ממנו בטוב.
א. אין שום ההלכה המתירה לכתחילה לגבר לשכב עם אישה שאינה אשתו. לא היה ולא נברא.
ב. אכן יש הדרכה בתלמוד שאדם שיצרו מתגבר עליו ילך למקום שלא מכירים אותו, ילבש שחורים "ויעשה מה שליבו חפץ". גם מהקשר הדיון בגמרא וגם לפי מפרשי התלמוד, אין כאן הוראה לכתחילה - להפך, העניין קשור בעשיית חטא.
ג. ועוד - כמעט כל מפרשי התלמוד מוסיפים שהמטרה של ללכת לגלות ("מקום שלא מכירים אותו") ולבישת שחורים הוא כדי לשבור את היצר. כלומר כוונת הגמרא היא שגם כאשר גבר נמצא במצב שמתגברת עליו תשוקה כלשהי שאיננו שולט בה, יש עליו קודם כל לטכס עצה עם עצמו מה לעשות כדי לעמעם ולהשתיק אותה, אפילו בעשיית מעשים קיצוניים כמו לעזוב את ביתו ועירו וללכת בלבוש בשפלות בין זרים. (יש הדרכה מקבילה האומרת שיש להיכנס לבית מדרש וללמוד). מה שברור הוא שחשוב שלכל גבר שיהיו באמתחתו הצעות מעשיות הנכונות לו מתוך היכרות עם עצמו על מה לעשות במצב זה כדי לצאת ממנו בטוב ולא לחטוא.
ד. גם המפרשים המקבלים את ההוראה כפשוטה מבינים שמדובר במצב שהאלטרנטיבה היא קשה יותר מבחינה תורנית. צריך לדייק בלשון הגמרא. פשט הגמרא איננו מתייחס למצב שאת תארת, לגבר הרחוק מהבית, להפך - בגבר שיצרו תוקף עליו בעירו. במצב זה אם יראו אותו אנשים המכירים אותו, שכנים וחברים, נותן שחרור ל"חפצו", יהיה "חילול השם" גדול. מול חילול השם ההדרכה המהווה גם היא חטא קשה, מהווה הרע במיעוטו. אבל גם לפי פירוש זה לא מדובר על גבר רחוק מעירו.
ה. למעשה גבר הנוסע רחוק מהבית לתקופה - והיום זהו עניין בשיגרה אצל רבים - חייב לטכס עצה עם עצמו לפני שהוא נוסע, אם הוא מכיר את עצמו כמי שהמרחק מאשתו יביא אותו לתשוקה הקשה עליו. אפשר גם לשוחח עם אדם עם חכמת חיים הקרוב אליו - אולי רבו בעבר או בהווה.
אין כל היתר בהדרכה זו לראות אותה כפיתרון לכתחילה במצב שכזה. לדעתי אסור לגבר המוצא שהמרחק מאשתו יוצר אצלו בעיות בתחום הצניעות לצאת לנסיעות ארוכות ללא אשתו. אם זה יוצר בעיה מבחינת פרנסה, יש לשאול שאלה לרב. אם בכל זאת אין לו דרך אחרת להתפרנס, שיהיה בטוח שיש לו הצעות מעשיות איך להתגבר אם יש צורך - פעילות גופנית, הימצאות תמידית עם קולגים, כניסה לבית מדרש לשמוע שיעורים, טיולי נוף, וכל דבר שיביא אותו למצב שלא יצטרך להשתמש בהדרכה זו, שלא פשוטה, הדרכה שיש בה חטא גלוי.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות