שאל את הרב

בורות וריקות מתוכן התורה

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 28/05/12 00:29 ז בסיון התשעב

שאלה

בס"ד

שלום

אני מרגישה בורה וריקה מתוכן התורה. לא בנושא מסוים, אלא בכל התורה כולה.

יש בי רצון להתחיל ללמוד את כל היהדות הבסיסית. (תורה שבכתב תושב"ע).

איך עושים זאת? במה מתחילים?

תודה רבה

תשובה

כמו בכל נושא שבעולם, גם חובת האשה בלימוד התורה מופיעה בבירור בהלכה. כותב השולחן ערוך: "אישה שלמדה תורה יש לה שכר, אבל אינו כשכר האיש, מפני שלא נצטוותה, וכל העושה דבר שאינו מצווה עליו לעשותו אין שכרו כשכר המצווה שעשה, אלא פחות ממנו. ואף על פי שיש לה שכר, ציוו חכמים שלא ילמד אדם בתו תורה. במה דברים אמורים? בתורה שבעל-פה. אבל תורה שבכתב לא ילמד אותה לכתחילה, ואם לימדה אינו 'כמלמדה תיפלות'" (יורה דעה, הלכות תלמוד תורה סימן רמו סעיף ו). ומוסיף הרמ"א שם: "ומכל מקום - חייבת האישה ללמוד דינים השייכים לאישה".

כמובא בהלכה זו, מותר לנשים ללמוד תורה, אבל הדבר אינו מומלץ. בעיקר מדובר כאן בלימוד הגמרא, שהוא לימוד של סברא ועיון. היו כמובן יוצאות מן הכלל הזה שכן למדו, אבל למעשה הכיוון ברור: לא לזה הנשים זקוקות.

מה כן צריכות וחייבות הנשים ללמוד? "דינים השייכים לאישה". פשוט, שמה שמוטל עליה לקיים, צריכה האישה ללמוד, אם לא כן - מנין תדע?
אחד המקורות לדין זה מופיע בתורה: "הקהל את העם, האנשים והנשים והטף... למען ישמעו ולמען ילמדו ויראו את ה' אלוקיכם, ושמרו לעשות את כל דברי התורה הזאת" (דברים לא יב).
ומבאר רש"י (על פי האמור במסכת חגיגה דף ג): "האנשים - ללמוד, והנשים – לשמוע". "ללמוד" כלומר להשכיל ולהבין טעמי כל דבר וסברותיו, ו"לשמוע" כלומר לקבל את המידע התורני הנחוץ להן.
וכותב אור החיים הקדוש על פסוק זה: "למען ישמעו - פירוש שישמעו מצוות התורה שחייבין הם לעשות. ודבר זה שווים הם בו, שגם הנשים חייבות במצוות לא תעשה ובמצוות עשה שאין הזמן גרמא".

ובכן, נפסק להלכה, שאלו הם הדינים והנושאים השייכים והמוטלים על האישה ללמוד בדיוק כמו האיש: מצוות לא תעשה ומצוות עשה שלא הזמן גרמן.
היכן הם אפוא מקומם של נושאים כמו 'התפתחות רוחנית', 'עבודה עצמית' וכדומה?
כותב ה'ביאור הלכה' במשנה ברורה סעיף א, בשם ספר החינוך, שיש שש מצוות עשה מן התורה שקיומן תמידי (ומובן שהן בגדר ש'אין הזמן גרמן'), וכלשונו: "לא יפסקו מעל האדם אפילו רגע אחד כל ימיו, וכל זמן וכל רגע שיחשוב בהן קיים מצוות עשה ואין קץ למתן שכרן", והן: אמונה בקיום ה', שלילת האמונה באלוהותו של שום נברא, ייחוד ה' (דהיינו האמונה שהכול נמצא תחת השגחתו ועינו הפקוחה), אהבת ה', יראת ה', ושלילת כל מחשבת כפירה.
מצוות אלו הן מצוות "רוחניות", מצוות התלויות בלב. הן מוטלות על האישה כמו על האיש, וכשם שחובתה ללמוד כל דין השייך לה למעשה, כך חובתה ללמוד גם דינים ועניינים השייכים למצוות תמידיות אלו.
דומני, שכל הנושאים של התפתחות רוחנית, קרבת ה', אמונה וביטחון וכיוצא בהם, כלולים בשש מצוות עשה אלו. זוהי חובה הלכתית גמורה המוטלת על נשים ועל גברים באותה מידה.

לימוד והשתלמות במצוות אלו, למעשה, חשובים ונחוצים יותר מלימודים רבים אחרים שאנו עוסקים בהם, והשלכותיו של הלימוד הזה מביאות אור לכל החיים.
כבר כתב הרמח"ל בהקדמת ה'מסילת ישרים', על חובת הלימוד הזה ועל נחיצותו:
"אם לא נסתכלנו ולא עיינו מה היא היראה האמתית ומה ענפיה, איך נקנה אותה ואיך נימלט מן ההבל העולמי המשכח אותה מלבנו? האהבה - כמו כן, אם לא נשתדל לקבוע אותה בלבבנו בכוח כל האמצעים המגיעים אותנו לזה, איך נמצאה בנו? מאין יבוא הדבקות וההתלהטות בנפשותינו עמו יתברך ועם תורתו, אם לא נשעה אל גדולתו ואל רוממותו, אשר יוליד בלבנו הדבקות הזה? איך תיטהר מחשבתנו אם לא נשתדל לנקותה מן המומין שמטיל בה הטבע הגופני? והמידות כולן, הצריכות כמו כן תיקון והישרה, מי יישרם ומי יתקנם, אם לא נשים לב עליהם ולא נדקדק בדבר דקדוק גדול?"

היום יש, ברוך ה', שפע של שיעורים, ספרים וקלטות, בענייני מוסר וחסידות, עבודת ה' ותיקון המידות, והם זמינים לנשים בדיוק כמו לגברים. צריך רק לחפש ולבקש עד שמוצאים מה באמת מעודד ומחיה, מה נותן כלים ועצות מעשיות לחיים, מה מרומם את הנפש ומה מחנך באמת לאהבת ה' וליראתו.

הלוואי, כדברי הרמח"ל, שהגברים היו עוסקים בנושאים הללו ברצינות ובעמקות רבה יותר, כי נושאים אלו, הם דווקא עיקר רצונו של ה' מאתנו. וכלשונו ב'מסילת ישרים' בהקדמה: "היתכן שייגע ויעמול שכלנו בחקירות, אשר לא נתחייבנו בהם, בפלפולים אשר לא יצא לנו שום פרי מהם ודינים אשר אינם שייכים לנו. ומה שחייבים אנו לבוראנו חובה רבה [דהיינו ענייני טהרת הלב, האהבה והיראה, כדבריו שם] נעזבהו להרגל ונניחהו למצוות אנשים מלומדה?"

ולמעשה מה שאת צריכה ללמוד כאשה זה שני דברים. האחד: הלכה. ויש ספריהלכה ברורים ומסודרים היום לכל נושא וגם שיעורים מצלומים ומוקלטים לרוב.
והשני: יסודות השקפת העולם של היהדות בענייני אמונה ויראת שמיים. וכאן אני יכול להמליץ לך על אתר "לב הדברים" שכל תוכנו הוא לימודים מהסוג הזה.
בהצלחה רבה
ארז

כתבות נוספות