שאל את הרב

בגלל מה 'חוזרים בשאלה'

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/12/02 19:28 יט בטבת התשסג

שאלה

אני מקפידה לצפות או לראות חדשות מידי יום. היום צפיתי בטלוויזיה וראיתי שמראיינת החדשות מראיינת אדם (לא זכור לי מה שמו..) שהיה חרדי וחזר בשאלה. היא שאלה אותו למה, אז הוא ענה (אני לא זוכרת בדיוק) שהעיפו אותו מהישבה כי הם שמו לב שהוא סטה מהדרך הרוחנית! ואז היא שאלה אותו מדוע? והוא ענה שהוא ראה כול מיני סתירות בתנ"ך ואז המראיינת שאלה איזה סתירה לדוגמא אז הוא ענה שנגיד עם אדם וחווה אז חוה ילדה שני בנים! אז איך התפתח פה עולם הרי לא הייתה שום אישה אחרת אז חיב להיות פה גילוי עריות! ואני חשבתי לעצמי שבאמת יש פה איזה שהיא סתירה למרות שעוד לא ניתנה אז התורה והיה אם אני לא טועה רק חוק אחד לא לאכול מעץ הדעת! אז האם היה פה גילוי עריות ?

בתקווה שתענו לי

מירי

תשובה

למירי, שלום וברכה.
דברייך באמת מעלים שאלה עצומה.
חשבתי רבות, בחנתי, התייעצתי, אך עדיין אינני יודע אם יש בידי את התשובה לשאלה כל כך קשה ונוקבת.

אבל אל תתבלבלי.
אני בכלל לא מתכוון לשאלה על קין והבל.
זו שאלה פעוטה שכבר נשאלה לפני אלפי שנים, וניתנו עליה תשובות טובות ומספקות לכל מי שרק מוכן לשמוע.

אני דווקא התכוונתי לשאלה אחרת לגמרי. איזו שאלה?
בואי ונלך לפי הסדר.

א. הטענה המרכזית של אותו בחור שהזכרת בשאלתך היתה כיצד יתכן שקין נשא את אחותו, והרי הדבר אסור על פי דיני התורה.
כמו שאמרתי, שאלה זו נשאלה כבר לפני אלפי שנים, והדברים מוזכרים בפירוש בתלמוד (מסכת סנהדרין דף נח/ב).
גם תלמידי בתי הספר היסודי נפגשים בשאלה זו (חלקם בכתה א' והמאחרים בכתה ד') בשעה שהם לומדים את דברי רש"י על התורה בספר ויקרא פרק כ' פס' י"ז, בפסוק בו נאמר האיסור לאדם לשאת את אחותו. רש"י שם כותב "אם תאמר (כן, גם אתה המתראיין בטלויזיה 900 שנה אחרי שאני כותב זאת) קין נשא אחותו?!" (מי שלא יודע לקרוא כתב רש"י, יוכל להשיג את הדברים בדפוסים בכתב עברי רגיל. הוא לא חייב לחזור בשאלה בגלל זה...).

ב. ומה התשובה?
רש"י שם מביא "חסד עשה המקום לבנות עולמו ממנו, שנאמר 'עולם חסד יבנה' ". מה זאת אומרת?
כל העולם שלנו בנוי על החסד של אלוקים.
בתחילת ימי העולם באופן חד פעמי כדי שיבנה העולם, התיר הקב"ה לקין ולהבל לשאת את אחיותיהם, כיוון שלא היה בעולם הזה בן זוג אחר. ישנו מושג הלכתי של 'הוראת שעה' כלומר היתר שאלוקים התיר באופן חד פעמי. אין המקום כאן להאריך בענין זה ובהגדרות ההלכתיות שלו, אך זהו מושג שקיים גם כיום בהלכה, ובתנאי שאלוקים יגלה במפורש שהוא מתיר, כלומר יאמר זאת לנביא. היו מקרים שאכן היו דברים כאלה. אליהו הנביא התיר איסורים באופן חד פעמי, ועוד. זו התשובה הפשוטה ביותר לשאלתו של הבחור הזה.

ג. בתחילת דבריי כתבתי לך על שאלה גדולה ונוקבת. אני חושב שהשאלה היא לא על קין והבל. השאלה האמיתית היא:
כיצד יתכן שבחור שחי היום 'יחזור בשאלה' שכבר חשבו עליה לפני אלפי שנים, וכבר ענו עליה כמה תשובות, ואחת מהן (זו שהבאנו) היא אפילו תשובה פשוטה מאד?
הרי גם אם נניח שאתה הבחור הכי חכם בישיבה (מה שקצת מוזר לאור העובדה שאינך יודע אפילו חומש עם רש"י), ואפילו אם באמת הרב שלך אינו יודע את התשובה (מה שגם כן אינו מסתבר כל כך), אולי יש איזה 'חבר מקשיב' באינטרנט ששמע פעם משהו?
תסלחי לי על החשדנות, אבל אם בן אדם טוען שבגלל דבר כזה הוא חזר בשאלה, זה עלול לגרור את המסקנה שהוא או שקרן או טיפש (ותחליטי בעצמך מה יותר גרוע), ויפה עשית את בענין זה, ששאלת.

ד. אינני מכיר באמת את הבחור הזה, אך מן המעט שתיארת אני בהחלט יכול להניח שהוא 'חזר בשאלה' לא היה בגלל קושיות בחומש. הבעיה שלו הייתה כנראה אחרת.
אינני יודע מהי, אך אפשר להזכיר (לאו דווקא בהקשר לבחור הספציפי הזה), ש'לא עשו ישראל את העגל אלא כדי להתיר להם עריות'. אורח החיים היהודי הטהור דורש מהאדם להתאמץ הרבה כדי לשמור על המעלה המיוחדת שלו כאדם וכיהודי, והרצון לחיות חיי הפקרות הוא זה שדוחף הרבה פעמים את האדם לפרוק עול תורה.
עלינו להבין באמת את משמעות החיים. האם נהיה כאן לנצח? האם אין משהו בעולם מעבר לחומר ולעסקים ולכלכלה? האם אין בתוכנו כוח טהור שדוחף אותנו לעשות רק מעשים טובים, וכמה שיותר? האם לכסף ולהנאות העולם הזה יש באמת ערך עצמי? מה נשאר לאדם מהם שעה אחרי כן? האם הסיפוק והאושר הנפשי מעשיית מעשה חסד, כמו למשל עזרה להורים, אינם גדולים פי כמה מההנאה שבאכילת המאכל הטעים ביותר?
כל איש ואישה שלא אטמו את עצמם יאמרו בגלוי: הנשמה והמעשים הטובים הם העיקר.
כל זה כתוב בהקדמה של הספר 'מסילת ישרים', שמומלץ מאד ללמוד אותו.

ה. עוד שתי הערות לסיום.
האחת על עורכי החדשות. האם 'חוזר בשאלה' הוא חדשות? למה עשרים איש שחזרו בתשובה בבת אחת בסמינריון של ערכים או של שופר אינם חדשות וחוזר בשאלה כן? האם אין להם מגמה מסויימת בכל מיני ראיונות כאלו?
והערה אחרונה בענין הטלויזיה. חשוב להיות מעודכנים במתרחש בארץ, אך אין מצווה לצפות בכל יום דוקא בחדשות הטלויזיה. ישנן דרכים אחרות לדעת מה קורה.

עלי והצליחי,
מיכאל חברים מקשיבים

כתבות נוספות