שאל את הרב

באיזו כיפה ללכת? לשם מה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/06/01 11:13 ג בתמוז התשסא

שאלה

שלום,

רציתי לדעת, מה הטעם ללבישת כיפה, ומה המקור.

ועוד דבר: מדוע החרדים רואים חיוב ללבישת 2 כיסויי ראש (כיפה כובע)?

האם יש משמעות לסוג הכיפה- חייבת להיות סרוגה\שחורה? ומדוע חובשי כיפה סרוגה לעולם לא יחבשו כיפה שחורה?

תודה מראש.

תשובה

שלום לך,
כתב השולחן ערוך בסימן ב' ס"ו: "ולא ילך ד' אמות בגילוי הראש." והוסיף הרמ"א:" מפני כבוד השכינה".
המקור לכך היא הגמרא במסכת קידושין ( ל"א.). נימוק הגמרא שם הוא כדי להוסיף יראת שמים, כלומר להקנות לאדם הרגשה תמידית ש"גבוה מעל גבוה שומר" - שיש מנהיג לבירה, ולא האדם הוא העליון מעל לכל.
אולי ניתן להוסיף גם "נימוק לאומי", בכך שהכיפה מייחדת את עם ישראל מן האומות ויוצרת הרגשה של עם אחד מצד אחד (מעין גאוות יחידה יהודית), ומצד שני "לבדד ישכון ובגוים לא יתחשב" - הבדלות מהאומות לצורך קיום תפקידנו כעם סגולה בשליחות הבורא. "ונפלינו אני ועמך מכל העם אשר על פני האדמה" - בקש משה שלא תשרה שכינה על אומות העולם והכיפה יש בה מן הסמליות של השראת שכינה - כבוד השכינה ויראת שמים.
בקשר לשאלתך, מדוע החרדים רואים חיוב ללבישת שני כיסויי ראש (כיפה כובע), אין זה מחיוב של שני כיסויי ראש אלא שהם מקפידים שבשעת התפילה וברכת המזון יהיה מונח על ראשם כובע כפי שכתב המשנה ברורה בסימן צ"א ס"ק י"ב ובסימן קפ"ג ס"ק י"א. הנימוק לדין זה במשנה ברורה הוא שזו הדרך להופיע לפני מלך בשר ודם ואם כן כל שכן שצריך להופיע בכבוד שכזה לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה. בזאת ניתן להסביר מדוע חובשי הכיפות הסרוגות ברובם אינם חובשים כובע בשעת התפילה וברכת המזון - כיוון שגם לפני מלך בשר ודם לא היו מופיעים כך.
לגבי שאלתך, האם יש משמעות לסוג הכיפה (שחורה או סרוגה), מצד ההלכה אין שום משמעות לסוג הכיפה והעיקר שהכיפה תכסה את רוב הראש ותשמש לתכליתה העיקרי, להביא את האדם ליראת שמים. אבל מצד הנימוק הלאומי, שהופיע לעיל, ניתן להוסיף גם כאן ולומר שקיימת משמעות קבוצתית בסוג הכיפה, מעין מדים של חייל בצבא, שמייחדת קבוצה זו בעם מכלל האזרחים. מטרת הקבוצתיות היא בגדר:" איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק" - שותפות במטרות, בהשקפות ובעזרה הדדית למילוי המטרות. אין זה אומר, חלילה, שצריך ליצור פירוד בעם, אלא שמתוך גיבוש קבוצתי איתן - ניתן לבנות שלמות גדולה הבנויה ממגוון דעות ומשוכללת מכל הזויות והכיוונים. אחדות ולא אחידות.
בברכה
יצחק , חברים מקשיבים.

כתבות נוספות