שאל את הרב

אפייה אחר בישול

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 04/03/14 12:14 ב באדר ב'

שאלה

שלום וברכה,

האם מותר לי לשים שניצל שטוגן בשמן במחבת, או כל תבשיל אחר שצורת בישולו היא במים, על הפלטה בשבת בבוקר? השאלה היא מצד דין אפייה אחר בישול, מכיוון שהשניצל בושל בשמן אז לכאורה דינו כמבושל וששמים אותו על הפלטה התהליך שקורה הוא אפייה.

תודה רבה, תומר

תשובה

שלום
יש הנוהגים להקל ויש הנוהגים להחמיר.

מנהג האשכנזים להחמיר. והמנהג להחמיר אפילו בכלי שני, שאולי דבר צלוי או אפוי נחשב כ´קלי הבישול´ ולכן אין להכניסו אפילו לכלי שני (עיין רמ"א שיח, ה). למשל, אין לטבול ביסקוויט בתה או קפה אם הם בכלי שני.

בין הפוסקים הספרדים הדעות חלוקות. מפשטות לשון השולחן ערוך (או"ח שיח, ה) שהזכיר את הדעה המחמירה בלשון יחיד, משמע שלדעתו העיקר כדעה המקילה, ולכן יש מהספרדים שנוהגים להקל בזה (יחו"ד ב, מד). אולם לדעת הבן איש חי (ש"ב בא ו´) ועוד פוסקים (אול"צ ח"ב ל, ו), מאחר שהזכיר את הדעה המחמירה, משמע שלכתחילה צריך להחמיר כמותה, ולאסור בישול אחר אפיה וכדומה ולהיפך. ובמיוחד שהדבר נוגע לספק איסור תורה.

ומכל מקום בדיעבד אם בישלו דבר אפוי, או צלו דבר מבושל וכדומה, אפילו אם עשו זאת בכלי ראשון, אין לאסור את המאכל באכילה (מ"ב שיח, מו).


ולהלן הרחבה ומקור התשובה מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועיינו בספר באתר ישיבה http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=428

כתבות נוספות