שאל את הרב

אני רוצה לעזור לו

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 17/12/02 16:06 יב בטבת התשסג

שאלה

בעזרת ה' יתברך

שלום כבוד הרב!

יש לי חבר שיש לו רמה פוטנציאלית של רוחניות נורא גבוהה והוא לא מנצל אותה. הוא יכול להיות כזה צדיק אם ישקיע קצת מאמץ בעבודת ה', והקטע שאני לא יודע בדיוק למה זה ומה הבעיה שלו: כאילו הוא מנסה להיות צדיק אבל בחופשים הוא לא מתפלל ולו תפילה אחת ביום(אלא אם כן הוא בא אליי ואז אנחנו הולכים ביחד למנחה ערבית, אבל זה לא כל יום וגם לא תמיד הוא נשאר אצלי עד דעת מנחה- ערבית)ולא מניח תפילין(בחופשים) ולמשל אני מתקשר אליו אומר לו:"רוצה לבוא איתי לערבית?" והוא אומר שהוא ילך במקום אחר יותר מאוחר ואני יודע שהוא לא הולך(ואני מאמין שגם הוא יודע את זה טוב מאוד). ונגיד כאשר מישהו מדבר לידו לשון הרע הוא לא עוזב את המקום או סותם אוזניים או מנסה להוכיח את אותו בנאדם שמסר לשון הרע אלא פשוט ממשיך להיות באותו מקום כאילו כלום לא קרה. וגם למשל הוא רואה מישהו חוטא הוא לא מוכיח אותו וזה ממש מעצבן/מעציב שהבנאדם יכול להיות כזה צדיק ויש את כל הבעיות שציינתי לעיל.

בקשתי היא שתעזור לי לחזק אותו ולעורר אותו למה שהוא באמת מסוגל להיות אבל לא בדיבור ישיר כמו:"למה אתה לא הולך לערבית?" וכו' ולבוא אליו בטענות כי זה ממש לא יעזור אז בבקשה תעזור לי אני באמת רוצה לחזק אותו ולעלותו על דרך המלך.

סליחה על אריכות השאלה ותודה מראש

תשובה

ב"ה


ברכה ושלום.


מאוד יפה מצדך שאתה מתעניין בשולו של חברך ואף כואב את דרך חייו.

אולם עליך לדעת שאתה לא אחראי למצבו הרוחני.
אתה לא אחראי על חטאיו או על מצוותיו.
***אתה אחראי רק על עצמך ***.
ולכן אל לך להפגע או להעלב אם הוא בדרכו הולך.
אתה תלך בדרכך.

אכן יש ערך לעזור לחבר ולעודד אותו אך זה צריך להעשות מאוד בעדינות ועם המון סבלנות.
לא כל אדם יכול לעזור במצבים כאלה רק מי שניחן בתכונות מאוד מסויימות של סבלנות ,אהבה,כבוד,ויכולת לקבל את השונה, בלי שזה ישפיע עליו.

נראה לי כי יהיהזה הגון מצדך להציע לו ללמוד ביחד כחברותא כתבים שיכולים לחזק.
תלוי ברמה שלכם כגון כתבי רבי נחמן או כתבים מסויימים של הרב קוק או פרשת שבוע וכדומה.



בהצלחה,



עוזיאל

כתבות נוספות