שאל את הרב

אני מבינה מה תפקיד האשה - לא מתחברת!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 15/10/04 10:50 ל בתשרי התשסה

שאלה

יש לי בעיה מאוד מהותית לגבי התפיסה שלי את עצמי כבת: מצד אחד, אפשר לומר שהצלחתי לעלות על חוט של הגדרת האישה ומעמדה ביהדות מבחינת עצמה ומבחינת "אישה" מול "גבר". אני אחרי שנת מדרשה ולמדתנו רבות על העניינים הללו, מבחינת הגדרות המינים (אם אפשר לקרוא לזה ככה :-/), תפקיד האישה מול תפקיד הגבר, ואני יכולה לצטט כמה דוגמאות שבודאי מוכרות לכל מי שאי פעם נגע בנושא: הגבר כ"ראש" והאישה כ"צואר", הגבר כ"חמה" והאישה כ"לבנה"

וכד' ויש לציין שלרוב הצלחתי להבין את המשמעות (כך נראה לי) ואפילו לקבל אותה...

אבל מצד שני, עם כל האהבה והצמא שיש לי לתורה, והאמונה שלי בדברי חכמים (כמובן שהדרך עוד ארוכה ומפותלת...), אני מרגישה ש-נכון, אני מקבלת את כל ההסברים הנ"ל ואחרים אבל אני לא רוצה להיות האישה בסיפור הזה!!! (לא שמישהו שאל אותי..) אני כל כך לא נמשכת לדימוי הנשי שבהלכה, עד כמה שהוא נראה לי אמיתי, וענייני ה"צניעות" וה"הצנעה" ו"כל כבודה בת מלך פנימה" פשוט לא עושים לי את זה!! חשוב להדגיש שדי קיבלתי על עצמי ללכת עפ"י גדרי הלכה (שרוולים, פתח צואר וכו') אבל אני לא אוהבת את זה אני לא אוהבת להרגיש כלואה וחנוקה עם כל הכבוד למה שלמדתי מרצוני החופשי על יופי הצניעות ומה שהיא מסמלת באמת- אני לא רוצה להיות דוקא האישה! הן מבחינת זה שאני אמורה לשדר צניעות וכמה שזה יפה וכו' וכו', והן מבחינת תפקיד האישה בכלל כ"צואר", "מנוע", "ירח" ושאר דימויים שהבנתי שזו האמת אבל אני עדיין לא מזדהה עם התפקיד הנשי הזה! אני לא אוהבת לייצג צניעות!!!!!!

לא נראה לי שזו בעיה של זהות מינית כי בלי קשר לצניעות טוב לי להיות בת בד"כ, האם יכול להיות שאני פשוט טיפוס לא צנוע ומוצנע בטבעו ובנפשו?

מקווה שנושא והשאלה ברורים וסליחה שזה כזה ארוך..

תשובה

שלום לך.
אני מאד מזדהה עם הרבה מהדברים שאת אומרת. התפקיד של האשה בהרבה מובנים הוא פחות נחשק משל האיש. קשה להזדהות עם התפקיד שעומד בצל ונחבא בבית. בכל זאת, אני לעולם לא הייתי בוחרת להיות גבר ואני חושבת שלהיות אשה זה הכי נפלא בשבילי.
נראה לי שהתחושה הזו, השלמות עם הנשיות, יכולה לקרות רק לאשה שממשת את הנשיות שלה באופן מקסימלי.
אני רוצה להקדים אמירה שיש לה שורשים בתורת הסוד, בחסידות וגם תיאוריות פסיכולוגיות מסוימות (להבדיל) התייחסו אליה: בכל אדם יש כוחות נשיים וכוחות גבריים. גם אצל האיש יש רגש, יש בחינה של סבילות וחוסר פעילות, יש מצבים של התכנסות ולעומת זאת אצל האשה יש מצבים של פעילות ולא של סבילות של שלטון השכל והקפאת הרגש , של יציאה והחצנה ולא של הפנמה וכולי.
ההבדל בין איש לאשה הוא במינון של הדברים. הנטיות הנשיות מוגברות מאד אצל אשה ומעוטות ומעודנות אצל האיש, ולהפך.
לעניות דעתי, בעולם המודרני שבו אנו חיות, ישנם תקופות מסוימות בחיי בחורה שבהן היא מוציאה אל הפועל חלק לא מבוטל מתכונותיה הגבריות וחלק יחסית קטן של תכונותיה הנשיות.
את כנראה עדיין לא נשואה. רוב היום את פועלת ולא סבילה. את לומדת מן הסתם ומפעילה שעות רבות את כוחך השכלי ולאו דווקא את הרגש. את נמצאת מחוץ לבית שעות רבות מאד ביום אם לא כל היום ויתכן שגם בלילה את ישנה בדירת רווקות שהיא לא ממש בית בכל מובניו.
אני מניחה שיש לך קשרים עם הרבה אנשים ולא מעט קשרים יציבים ומאד חמים. בקיצור, כרגע את התפקדת כשרת החוץ של עצמך, מפעילה את השכל לא פחות מאשר את הרגש ואולי אף יותר, את פעילה, ורב הסיכויים שאת גם מפרנסת את עצמך במידה מסוימת. את עושה הרבה דברים שנחשבים "גבריים" והם נובעים מהכוחות הגבריים הקטנים והמעודנים שהקב"ה נתן לך כמו לכל אשה, אבל, כרגע הם בהעצמה מאד גדולה. גם הכוחות הנשייים מן הסתם באים לידי ביטוי, אבל, לעומת הכוחות הגבריים הם שווים ואולי אפילו פחותים.
מה הפלא שקשה לך להזדהות עם תפקיד האשה?
זו תמונה שמאפיינת לדעתי הרבה בנות בגילך ובמצבך ואני גם זוכרת את עצמי מתחבטת בכך הרבה בשנות הלימודים שלפני החתונה.
אבל כשתתחתני בעז"ה תראי שהדברים יהיו שונים מאד.
אז, כשתממשי את הנשיות שלך והצדדים בגבריים באישיות יהיו יותר חבויים תרגישי כמה שאת אשה ורוצה להיות כזו.
אז תהיי רעיה לאישך, אמא לילדיך, עקרת הבית שנמצאת בבית ודואגת לטיפוחו.
אלה שלושת התפקידים העיקריים של האשה וכיום אלת לא ממלאה אותם כלל!
היום את ממלאה את התפקיד הבסיסי והראשוני של גברים ונשים כאחת: להיות עובדי ה' ואת עושה את זה באופן שמתאפשר לרווקה והוא דווקא דומה יותר לאורח החיים ולסגנון עבודת ה' של הגברים!!!
זו כנראה הסיבה השורשית לחוסר ההזדהות וכו.
את מבינה את תפקיד האשה באופן תיאורטי ולא חווה אותה באופן חוויתי ולכן את מזדהה איתו באופן שכלי ולא באופן רגשי.
אני מאחלת לך שזה ישתנה בקרוב, בזמן שתהיי בשלה ומוכנה וראויה לכך, עם בן זוג שיאםשר לך להיות מאושרת בכך שאת רעיתו עקרת ביתו ואם ילדיו.
בהצלחה
רויטל
חברים מקשיבים

כתבות נוספות