שאל את הרב

אני לא מתכוון לקנטר אבל.............

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 07/09/02 00:03 א בתשרי התשסג

שאלה

שלום רב,

שמי ליאור, אני בן 28, חילוני.

אבקש רשותך לשאול שאלה, שהעליתי ולא ידעו לענות לי עליה, גם דתיים וחרדים.

אני לא מתכוון לקנטר, ותקוותי שלא תראה את עצם שאלתי וניסוחה ככפירה, אלא כשאלת תם, הדיוט ובור, שמעלה שאלות אמיתיות שדתיים לא ידעו לענות עליהן. אני נהנה לקרוא ולהחכים מהאתר הזה ומקווה להמשיך בכך (אי"ה).

אני לא "מאמין באלוהים" לפי הגדרה של הדתיים.

אני מאמין שיש ישות כלשהיא מעלינו, אולם אני לא יודע להגדיר אם היא אכן "אלוהים" כפי שהדת מגדירה אותו.

כמו כן אני מאמין שהתורה קדושה, ולא נכתבה בידי אדם.

כפי שניתן להבין - אני לא אתאיסט, ומאוד פתוח ומקשיב בנושא דת, הגם שלא נכנסתי לזה לעומק.

שאלתי:

האם לא יכול להיות, תיאורטית, שכל נושא הדת מבוסס על הדרך שבה האדם רואה את הדברים, ולכן יכול לבוא אדם אחר ולהפריך אותה ?

הנחת היסוד שלי פשוטה: לכל אדם צריכה להיות האמונה שלו, וכל אדם צריך לכבד את אמונתו של הזולת, ולא להגיד "הדת שלי נכונה, הנצרות היא שקר". כלומר - מתוך צניעותו של האדם, מעצם אי הבנתו את אותה ישות - עליו לאפשר לאדם אחר לחיות לפי אמונתו, גם אם הוא לא מסכים איתה, ולא לחשוב שהיא בוודאות שגויה.

הרי כל ההסברים הספציפיים מבוססים על הגיונו של אדם, ויהיה החכם באדם. הוא עדיין אדם.

לטעמי, ייתכן (רק ייתכן) שיש "הגיון" עליון של אותה ישות, אחר מזה המוצג ע"י גדולי התורה, שאולי הדברים לא כמו שהם נראים לנו.

האם מעצם אותה אפשרות תיאורטית, עלינו להמנע מלשלול בוודאות קיומה של "אמת" אחרת, של "דת" אחרת וכן הלאה ?

אני אדגים את שאלתי:

דוגמא 1: איך יודעים שיש אלוהים/אותה ישות - רק אחד ? הרי כל ביסוס אפשרי נובע מדרך הבנתנו את הדברים. אולי אנחנו טועים ? הרי כל אדם, ויהיה החכם באדם יכול לטעות. אולי ייקח 5000 שנה לגלות שאמונתו שגויה, אבל זה יכול להיות.

דוגמא 2: אנחנו אומרים שהתורה ניתנה ע"י אלוהים. על סמך מה ? על סמך מה שכתוב בתורה...

אולי היא לא ?

דוגמא 3: אם הדת כל כך אמיתית וחד משמעית (הרי כוונת האלוהים אחת היא), כיצד תסביר שגדולים ואדירים בתורה מפרשים (בין אם מדרש ובין אם תקנה/גזירה) את אותה הוראה בדרכים סותרות ולעיתים מנוגדות לחלוטין ?

האם אין הדבר אומר שעם כל הכבוד לחכמים - זו רק פרשנות ותו לא ?

דוגמא 4: בסוגיה של "האם אלוהים יכול ליצור אבן שה

תשובה

ב"ה

ברכה ושלום.

נראה לי כי יהיה זה הוגן אם תעיין בספר ששואל את שאלותיך ואף יותר ומשיב להם תשובות יפות.

שם הספר "אמונות "(2 כרכים)חיבר אותו הרב הס.
ואז במידה ויהיו לך שאלות ממוקדות אשמח לענות.

אך עתה אכתוב נקודת מוצא אחת.

היהדות בנויה על אמונה.
אני מאמין.
אני מאמין שגם אתה מאמין.
אנחנו מאמינום שבני האדם הם מאמינים.
כי זה טבע.

אני מאמין לכל מה שאבא שלי אומר לי כי אני לא חושד בו שהוא שקרן !!!
למשל אבא שלי אמר לי שהוא אבא שלי.--אני מאמין.

אבא שלי אמר לי עוד כמה דברים ---אני מאמין.

אבא שלי האמין לאבא שלו.
אבא שלו האמין לאבא שלו,
אבא שלו האמין לאבא שלו......
........ למה שאני אחשוב שיש להם אינטרס לשקר לי?למה?

ואתו אבא שלי שאמר שהוא אבא שלי ,אמר כי הועבר במסורת בעם ישראל על פני כל התפוצות אותו מסר אלוהי,
אותו מסר של תורה שבכתב ותורה שבעל פה.
אני מאמין.


כי " אמונה מתחילה במקום שנגמר השכל "

זו הגדרת המילה אמונה.
אמונה זה לא הוכחות,
אמונה זה לא שכל.

אמונה זה כנות,
אמונה זה ישרות,
אמונה זה אמון.
ורק אם יש אמון יכולה להופיע האמונה .
ואם יש אמונה יש אור, אור גדול שנמשך על הנשמה.

בברכה,
עוזיאל

מתנגן לי שיר של אור שעלה עלנו ומאיר את אמונתנו.
אני מעתיק לך אותו.אור(נעמי שמר)


אור עולה בבוקר

על אגם רחוק (זוכרת)

כן אני זוכרת

ולא אחדל ולא אשתוק.


אור שמבשר את

ההשכמה והזריחה (זוכרת)

רק לראות עוד פעם

יותר מזה איני צריכה.


שמש הביאו שמש

אם שמי מעוננים

עוצמת את עיני

אבל השמש היא בפנים.


אור בצהריים

על האדמה (זוכרת)

על חלקת המים

ועל שתיל ועל קמה.

אור יורד בערב

על שדות חיי (זוכרת)

עוד אני זוכרת

זה אור יומי זה אור ימי.



שמש הביאו שמש

אם שמי מעוננים

עוצמת את עיני

אבל השמש היא בפנים.

אור יורד בערב (שמש)

אור בצהרים (שמש)

אור עולה בבוקר אור!

מקסים!



כתבות נוספות