שאל את הרב

אני אוהב ללמוד אבל אבי מתנגד

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 14/09/11 12:20 טו באלול התשעא

שאלה

בס"ד

שלום לכבוד הרב!

אני לומד כיום בישיבת הסדר שיעור ד'. ב"ה מאד טוב לי בישיבה ואני ממש אוהב ללמוד תורה ואני ממש רוצה לגדול בתורה. הבעיה שאני מאד מרגיש רע עם עצמי וזה מאד מפריע לי בלימוד תורה. אבא שלי אדם זהב! הוא לא כל כך אוהב את מסלול ההסדר. הוא טוען שזה בזבוז זמן ושצריך ללמוד מקצוע ושצריך לצאת עם משהו בידים שנוכל לפחות להתחיל את החיים עם מקצוע ביד. אני מבין למה הוא מתכוון , הוא ממש דואג לנו לילדים שיהיה לנו פרנסה בע"ה. אבל אני מרגיש שהוא לא הכי מרוצה שאני פה בישיבה וגם שזה עולה לא מעט כסף כול חודש. דברתי כמה פעמיים עם אבא שלי על זה, והוא אמר לי שהוא לא הכי מסכים עם המסלול ואני מרגיש שזה אולי לא עושה לו הכי טוב. במיוחד שאבא שלי משלם הרבה כסף. אם הישיבות היו בחינם אז הייתי נשאר בשקט בישיבה כי הרי התורה אמרה שלימוד תורה דוחה כיבוד הורים. אבל פה א שלי משלם הרבה כסף למעלה מ1000 שקל בחודש! ושאני לומד תורה אני מרגיש ממש רע עם עצמי ואני לא יכול ככה לגדול בתורה עם מצפון כזה אני מרגיש כמו גזלן! השאלה מה הרב מציע ? האם לעזוב את הישיבה ולחזור לצבא? ככה אבא שלי לא יהיה צריך לשלם ואולי זה יעשה לו יותר טוב. אבל אני אוהב את הישיבה. ואני רוצה לגדול בתורה. אם הרב יוכל לעזור לי? זה ממש חשוב לי. זה מציק לי כבר כמה חודשים. ואני רוצה לתקן את עצמי לקראת ראש השנה.

תשובה

שלום אוריאל,

הדבר החשוב ביותר עבורך כעת הוא רצונך העז ללמוד תורה. דבר זה נכון גם מבחינת ההלכה וגם מבחינת צמיחתך כאדם מתבגר. מוטל עליך לקיים מצוות כיבוד אב. אבל כאשר קיום מצוות כיבוד אב מחייב ביטול מצווה אחרת המוטלת עליך, אז קבעו חכמים את הכלל, "דברי הרב (ה') ודברי התלמיד (אביך) - דברי מי שומעים?" מבחינתך באופן אישי - אם אתה אוהב כל כך ללמוד תורה, שיהיה ברור לך שהתפתחותך כאדם, גם מעבר לעצם קיום מצוות תלמוד תורה, ממש עומד על הפרק. התורה בונה את האדם ואת אישיותו בדרכים רבות - גם באופן שלא תמיד אנו מרגישים כל יום - ודבר זה יהיה שווה לך בחייך הרבה יותר מסכומי כסף כאלה או אחרים.
בכל זאת, גם שאסור לוותר על הרצון ללמוד, אתה צריך למצוא את הדרך לפייס את אביך בהחלטתך להמשיך ללמוד תורה. גם כחלק מכיבוד אב וגם כדי שתוכל ללמוד ביישוב הדעת מבלי להרגיש רע. אתה לא מתייחס בשאלתך למה חושבת האימא שלך על דרכך. האם היא יכולה לדבר עם אביך? או אולי חבר שלו או רבו. אני מציע לך לשוחח עם הרב שלך בישיבה, עם ראש הישיבה או עם דמות אחרת הקרובה לך בישיבה - תתייעץ אתו ואולי אף תבקש ממנו לשוחח עם אביך.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות