שאל את הרב

אמונה בא-לוהים דרך פייסבוק

חדשות כיפה הרב דב ברקוביץ 06/12/10 18:28 כט בכסלו התשעא

שאלה

שלום לך כבוד הרב,

עקב השריפה בכרמל פתחו קבוצה בפייסבוק "שמירת שבת המונית"..ויצא לי להתווכח שם עם כמה אנשים כל השאלה:אם אלוהים באמת קיים..

אז שאלתי אותם כל מיני שאלות..(לטובת ה'..)

וחלק טוענים שזאוס ברא את העולם ושהכל מיטוס..

והם "נתנו לי את הכבוד" להסביר להם איך העולם באמת נבאה?!(יענו איך יודעים שה' ברא את העולם?!,הם רוצים הוכחה..) ...אני לא יודעת איך לענות להם על השאלה..בכל אופן,דרכי ארוכה עד שמירת שבת..אבל עדיין..לפחות שיאמינו שה' הוא האלוקים!..

איך עושים את זה?????

נ.ב.

הם גם שואלים/טוענים/מנסים להכשיל בכך שאם ה' קיים הוא גרם להרבה לחלל שבת בכך שהם יכבו את השריפה..מה אומרים להם?

תודה רבה,

ערב טוב,

וחג שמח! =)

כרמל.

תשובה

שלום כרמל,

סליחה אל האיחור הגדול במשלוח תשובה לשאלתך. העו כמה שבועות עמוסות מאוד בעבודה.
א. כל אחד המנסה "לשכנע" אחרים על צדקת דרכו חייב לקחת בחשבון שבמעשה הזה עצמו הוא מעורר אחריםשלא מסכימים אתו לנסות לשכנע אותו בצדקת דרכם - ויותר מזה הוא מעורר אחרים לשכנע אחרים, גם דתיים, למשל, בקבוצת פייסבוק שלהם, לשנות את אמונותיהם.כלל גדול בעולם - כאשר דוחפים לכיוון אחד תמיד יהיה מי שידחוף חזרה כנגד.
מי שיוצא אל העולם לשכנע חייב לפני שיוצא להיות מוכן לזה. לפחות להיות מודע לעולם הרוחני והקיומי של מי שרוצים "לשכנע" - והכוונה שלי היא דווקא להיות מודעים לצדדים הקשים לאמונתינו - אחרת חבל להתחיל.
ב. הרמב"ם כתב בכמה מקומות שמי שמבסס את האמונה על "אותות ומופתים" אמונתו חלשה והיא תיחסף בכל רוח חזקה. את האמונה יש לבנות לאורך זמן מתוך מפגש מעמיק עם התורה ועם החיים, במיוחד החיים המיוחדים של עם ישראל. את זה אי אפשר להעביר בשום פייסבוק.
לגבי עצם העניין של שורש האמונה בא-לוהים כתבתי תשובה על כך לשאילה אחרת, ואביא כאן את עיקר הדברים.
ג. אין הוכחה ב100% שיש א-להים. אם הייתה כזאת אזי א-לוהים היה מבטל את הבחירה החופשית שלנו. והרי הדבר הכי יקר לו הוא הבחירה שלנו, שנרצה אותו, נחפש אותו ונתעלה בדרך אליו. בלי יסוד הבחירה, אם הכול היה ברור כשמש, מה היתה התועלת בחיפוש ומה הייתה המשמעות של הדרך הנפלאה אליו!?
ג. ועוד - בוא נניח שהיינו יכולים להוכיח את האמונה ב100% - מה היינו מרוויחים מכך? כמעט כלום! שהרי האמונה איננה רק הידיעה שיש א-לוהים אלא המפגש אתו והתחושה שהוא מעוניין בנו, רוצה במעשינו ובהתקשרות בינינו. אני יכול להוכיח לאחרים שאשתי קיימת (אני מראה להם את החלות הנפלאות שהיא אופה לשבת וכמובן הם יכולים לראות אותה). אבל אינני יכול להוכיח לאף אחד שהיא אוהבת אותי, ושאני אוהב אותה. אמונה היא לא רק ידיעה שיש א-לוהים, אלא שיש קשר ביני לבינו ובינו לביני. איך אפשר להוכיח דבר שכזה ב100%? כמו בין איש ואישה יש רק לבנות קשר, לבנות שוב ושוב, לאורך שנים - ומתוך הבנייה לחוש ממש שדבר מה יקר מאוד הולך ומתהווה, הולך ומשנה את עצם קיומי מהיסוד.
ד. ואחרון אחרון - שמעתי במו אוזני מהרב סולובייצ´ק על החשיבות של השאלות בענייני אמונה ואף בחשיבות של הספק. כל הגמרא מלאה בשאלות ובספקות. מה זה יהודי אם לא אדם ששואל שאלות על הקיום בכלל ועל קיומו בפרט? גם הנביאים שאלו שאלות קשות מאוד.
האם בגלל שאלות טובות יש לבטל קשר? לפעמים יש שאלות שאני שואל את עצמי על הקשר עם אשתי - אך תמיד מתוך חיפוש להעמיק את הקשר. יותר מזה הרב קוק כותב שהדרך אל "הוודאי" היא "האולי". כלומר, אם אנחנו באמת רוצים קשר גם המקום שממני אני שואל וגם תוכן השאלה תמיד מוליכים אותי לשלב הבא, העמוק יותר של הקשר. כמו שהרב קוק כותב - נהר האולי מוליכה אותנו אל הדרגה הבאה של הוודאי - וכך הלאה וכך הלאה.
בברכה, דוב ברקוביץ

כתבות נוספות