שאל את הרב

איך מקיימים את הציווי "עשה לך רב"?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/08/01 10:37 כ באב התשסא

שאלה

הרבה פעמים כשאני מדברת ומבררת עם חברות עניינים בהלכה, אני שמה לב למשפטים כמו: "הרב הזה מאוד מחמיר" וזה נראה לי מאוד מוזר, כי הרי אנחנו צריכים ללכת לפי ההלכה. מובן שלתורה שבעים פנים אבל בכל זאת הרי אדם צריך לבחור לו רב, איך הוא בוחר? מה שנראה לו? עם רב שהוא מסכים עם דעותיו? עם רב שפסיקותיו נוחות לו(למשל אם הוא מאוד מקל)? אשמח מאוד אם תוכלו לענות לי לשאלה.

כל טוב!

בתיה

תשובה

שלום בתיה,
כל יהודי מחויב לקיום מלא של ההלכה כמו שנפסקה בשו"ע ובפוסקים שאחריו.
אמנם, ישנם דברים בהם יש בו חילוקי דעות בין הפוסקים ואין הכרעה בדבר. מצב כזה מוגדר כ"ספק בהלכה" ויש כללים כיצד לנהוג במקרים כאלו . אך כיוון שהכללים מורכבים ומסובכים ולא כל אחד יודע לפעול על פיהם, יש לקיים את הדרכת המשנה: "עשה לך רב והסתלק מן הספק" (מסכת אבות א,ו), ולבקש הדרכה מרבו כיצד לנהוג במקרים הללו.
חשוב מאד לכל יהודי שיעשה לו רב ויהי איתו בקשר קבוע בשאלות הלכתיות , אך גם בענינים של השקפת עולם, התלבטויות אישיות וכדו' – כדי לשמוע את דעת התורה בכל נושא ולכוון את חייו לפיה ( רק בדבר שמוגדר בהלכה כ"חומרא" ואינו מעיקר הדין - יש מקום לכל אדם לנהוג על פי דרגתו הרוחנית, הרוצה לנהוג על פי שורת הדין - רשאי, והמחמיר תבוא עליו ברכה).

איך לבחור רב? כל אחד יבחר לו רב על פי נטיית ליבו.
אם יש רב שאת מכירה שדבריו מוצאים מסילות ללבך, נוח לך לדבר איתו ואת יכולה להשיג אותו בצורה זמינה כדי שיענה על שאלותייך – את יכולה לעשות אותו לרב שלך, וללכת אחרי פסיקותיו בכל, לחומרא ולקולא.

רצוי לעשות רב אחד בכל התחומים, אך מעיקר הדין האדם יכול לעשות לו רב לכל נושא, כגון: רב בהלכה ורב באמונה.
בברכה
יוני, חברים מקשיבים

כתבות נוספות