שאל את הרב

איך מקבלים תשובות מה'?

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 18/07/12 10:35 כח בתמוז התשעב

שאלה

איך מקבלים תשובות מה'? uאיך יודעים שהתשובות אמיתיות ובאמת באות ממנו ולא רק דמיונות שלי?

תשובה

חז"ל אומרים: "הרבה שלוחים למקום", כלומר שהקדוש ברוך הוא משתמש בשליחים שונים כדי "לשוחח" איתנו. וכך כותב רבינו בעניין זה: "וכל יום יש בו מחשבה, דבור ומעשה. והקדוש ברוך הוא מצמצם אלוקותו מאין סוף עד אין תכלית, עד נקודת המרכז של עולם הגשמי שעומד עליו, ומזמין לו לכל אדם מחשבה, דבור ומעשה, לפי היום ולפי האדם ולפי המקום, ומלביש לו בזאת המחשבה דבור ומעשה שמזמין לו – רמזים, כדי לקרבו לעבודתו. בכן צריך להעמיק מחשבתו בזה, ולהגדיל בינתו, ולהבין מהו הרמיזות בפרטיות, שמלובש בזאת המחשבה, דבור ומעשה של זה היום, שהזמין לו השם יתברך בכל יום, צריך להעמיק ולהגדיל מחשבתו בזה, כדי להבין רמיזותיו של השם יתברך" (ליקוטי מוהר"ן נ"ד סעיף ב').

כל מה שעובר לאדם במחשבתו ובליבו, כל מה שהוא רואה ושומע, כל מה שקורה לו – הכל רמזים מאת ה'. וכן כותב עוד רבי נחמן בעניין זה (שיחות הר"ן נ"ב) : "מכל הדברים צועק כבוד השם יתברך, כי מלוא כל הארץ כבודו. כי כבודו יתברך צועק תמיד וקורא ומרמז לאדם שיתקרב אליו יתברך, והוא יתברך יקרב אותו ברחמים, באהבה ובחיבה גדולה".

כל האמור, אפילו האדם אינו מתבודד ופונה אל ה'. אם הוא פונה אליו ומשוחח איתו הוא יכול לקבל תשובות ורמזים באופן יותר קרוב ויותר חזק. וכך כותב רבינו בעניין זה (ליקוטי מוהר"ן קנ"ו): "וכשיש לו טהרת הלב, אזי זוכה לדבר בכל פעם דיבורים חדשים, שהוא בחינת רוח הקודש". הווה אומר, בשעה שאדם משוחח עם ה' ועולים בליבו ועל שפתיו דברים חדשים, שלא היה בדעתו לאומרם קודם לכן, זוהי "בחינת רוח הקודש", דהיינו דיבורים שה' שלח לו.

ולגבי השאלה איך יודעים שהתשובות אמיתיות ובאמת באות ממנו ולא רק דמיונות שלי

למרות שה' מרמז לנו רמזים וגם בהתבודדות עצמה עולים דיבורים חדשים, כפי שציינו, צריך להיזהר לא להתייחס לכל רמז או הרגשת הלב כ"אות משמיים". בתורה קנ"ו עצמה ששם רבינו מדבר על הנושא, הוא מסביר שרק מי שיש לו לב טהור לחלוטין מכל פניה ונגיעה אישית, נטול כל תאווה ומידה רעה, רק הוא יכול לסמוך לגמרי על הרגשת ליבו. אבל לאנשים כמונו, שעדיין יש בליבנו גם רצונות אנוכיים ומידות רעות, עלולה התגלות הלב להיות בהחלט קולו של היצר הרע ולא של היצר הטוב.

משום כך, כל דבר שנדמה לנו כמסר משמיים צריך להיבדק היטב היטב. האם הוא תואם לרצון ה', כלומר להלכה ולרוח התורה? אם לא – ברור הרי שזהו קולו של היצר הרע שמתחפש לסימנים משמיים. גם אם הדבר אינו נוגד את רוח התורה – עדיין צריך לבדוק אם זה אכן שייך לי, להתייעץ עם חברים אמיתיים ואנשים שמבינים בנושא, ולהמשיך להתבודד ולבקש מה' עצה נכונה ומדויקת שתהיה כרצונו באמת.

כתבות נוספות