שאל את הרב

איך לעזור לחניכה עם בעיות באמונה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/09/02 23:21 ב בתשרי התשסג

שאלה

שלום!

אני מדריכה באולפנא. יש לי חניכה שיש לה בעיות באמונה. היא לא כ"כ מתפללת, ויש לה שאלות על שבת, מצוות בכלל וכו'. בשיחה איתה, שהתנהלה דווקא ברוח טובה, היא שיתפה פעולה, אבל בסוף השיחה היא אמרה שהדברים לא מעניינים אותה, שהיא לא רוצה לברר דברים כי אז זה יחייב אותה, וכו'. רציתי לקבל הדרכה איך אפשר לדבר איתה. דיברנו הרבה זמן, והייתה אוירה נעימה, אבל היא אמרה בעצמה שהדברים נכנסים לה מפה ויוצאים משם. בנוסף הצעתי לברר לה על נושא השבת, והיא הסכימה (היא לא רצתה לברר בעצמה). השאלה שלה היא למה אסור לשמוע רדיו בשבת? זה אפילו יוסיף לה לעונג שבת. תודה רבה, וסליחה על האריכות.

תשובה

למדריכה – שנה טובה ומבורכת!
יישר כח על גישתך ופגישתך הנעימה עם חניכתך, הלכת בדרך התורה ש"דרכיה דרכי נועם".
ליבנו כואב מאוד על כל אחד ואחת מישראל שאין רצונם לשמור את התורה, על אחת כמה וכמה כשמדובר בבת אולפנא, ולכן גדול הרצון להראות להם את הדרך ילכו בה – דרך החיים, דרך התורה. אך הדרך ארוכה וכבר אמרו לנו חז"ל במס' ברכות "לעולם יקבל אדם עול מלכות שמים תחילה ואח"כ עול מצוות". הרב צבי יהודה קוק זצ"ל הדגיש לנו שכתוב "אח"כ" ולא "מיד", צריך הרבה סבלנות בחינוך.
לכן, במידת הסכמתה של חניכתך למדנה יחד דברי אמונה כללים. שתבין מי זה עם ישראל, כמה הוא נחוץ לעולם כולו בהביאו להם חיי מוסר וחיי קדושה, ועד כמה כל הופעת ד' בעולם מתגלה רק דרך כנסת ישראל שחיה על פי התורה.

כמובן שבפועל היות והיא תלמידת האולפנא, היא חייבת לשמור על תקנון האולפנא שכולל קיום מצוות.
האם באולפנא שלכן יש פנימייה והבנות נשארות לשבתות? היה כדאי לשלוח אותה להתארח בשבת אצל משפחה של תלמידי חכמים כדי שתראה קדושת שבת ועינוגה באמת.

אף שלך נראה כאילו הארכת, עבורנו מכתבך קצר, והתשובה תלויה בכמה פרטים שעדיין חסרים. היות ונדרש כאן שינוי ומהפך בגישה צריך לדעת שבת כמו שתיארת לא משתנית בבת אחת, ואפילו כמה שיחות מוצלחות איתך לא תספקנה. מדובר בתהליך ארוך שמצריך צרוף השפעות מכיוונים שונים. לא כתבת האם החניכה לומדת בחמישית ולכן עומדות בפניה כל שנות הלימוד באולפנא כדי להתקרב לעולם התורה, או שהיא בשמינית ולכן הזמן קצר והמלאכה מרובה וקשה – כי כל מה שלמדה החניכה עדיין לא חדר לתוכה. במקרה האחרון חשוב לשתף בבעייתה מישהו מבין הצוות, שלא רק יגער בה, אלא גם יתנהג איתה במידת "ימין מקרבת".

ביחס להלכות שבת – יש את ספרו המצוין של הרב דוד חי הכהן מבת ים- "מה ידידות", שכדאי לכן לעיין בו.
בנוגע לשאלתה על שמיעת רדיו בשבת ועונג שבת –
עונג שבת נלמד מהפסוק בישעיה "אם תשיב משבת רגליך, עשות חפציך ביום קדשי, וקראת לשבת עונג, לקדוש ד' מכובד. וכבדתו מעשות דרכיך, ממצוא חפצך ודבר דבר, אז תתענג על ד'..." – רק אחרי שאנו שומרים שבת בהתרחקות מכל איסורי שבת – יכול להתקיים עונג שבת. עונג שבת בא אחרי ועל גבי שמירת שבת, בהתרחקות מכל איסורי שבת. מדובר על קדושת שבת שהיא חזקה כל כך שהיא מכילה ומרוממת גם את העונג, אבל כמובן רק את העונג המותר על פי התורה (עבירה על איסורי שבת לא תאפשר שום עונג, צריך לדעת שהרבה משידורי הרדיו לא שייכים לגדר זה ויש בהם לשון הרע וחוסר צניעות). פתיחת הרדיו על ידי המאזינים גורמת לעבור על איסורי שבת ועצם שמיעת הרדיו בשבת אסורה משום מעשה שבת, כי הם משודרים תוך כדי חילול שבת, ובארץ מדובר על יהודים(!) שמחללים שבת קודש, לצערינו.
אבל, העיקר הוא להבין את מטרת השבת, שאינה הנאה ונעימות זמנית. השבת מיועדת לרומם אותנו להתעלות רוחנית. האדם שובת ממלאכות כי שבת הוא יום קדוש לד'. זו בדיוק הנקודה שקשה לחניכתך לקבל, וכאן יש הזדמנות להסביר לה – אבל בעדינות. הרי גם אנשים שיש להם את כל הנאות העולם אינם מוצאים בכך סיפוק. ישנם עשירים גדולים שיכולים להחזיק תזמורת פרטית ולהתענג בכל העינוגים שירצו, והם עצובים עד כדי התאבדות. אדם צריך משמעות פנימית לחיים. זו עיקר מטרת השבת, שמושגת בתפילות ולימוד תורה ובענייני קדושה. העונג שמצווים עליו בשבת בא כדי להשלים, אחרי שיש את העיקר. הוא יוצר אוירה חיובית ומשתף גם את הגוף בהתעלות.
בידידות ובברכת הצלחה רבה בתפקידך החשובה,
רחל, חברים מקשיבים

כתבות נוספות