שאל את הרב

איך לעורר רצון?

חדשות כיפה הרב ארז משה דורון 04/04/12 12:51 יב בניסן התשעב

שאלה

השאלה: שלום עליכם! אני משמש כר"מ במוסד בין ישיבה תיכונית לצבא, שמטרתו בירור אמוני והכרת העצמת אישיותנו. המלאכה ב"ה קשה. איני מתכוון לשעות הרבות שאני מדבר ומלמד, אלא לתחושה שאין התקדמות אצלנו. אולי הדרך הטובה ביותר להסביר זאת תהיה דווקא דרך לב הדברים. במשפחתי ישנם הרבה שנקשרו לרבי נחמן ולתורתו בעזרתך. המשותף לכולנו שעברנו איזו דרך שהובילה אותנו לצימאון מאד ברור, חיפשנו, רצינו לזוז מהמקום, ובמצב הזה התורה משיבת נפש. אך איך פונים לבחור/ה בן 18 שפשוט לא מעניין אותו. עיניו כבויות, והוא טוען שטוב לו (לדעתי הוא מיואש מעצמו) לחיות משבת לשבת. אני באמת מנסה לגרד ולחפש את הנשמה המשתוקקת, את בת המלך שכל מעדני עולם לא מספקים אותה, אך לא מוצא כיוון שהם לא מוטרדים (באופן מודע) שאין להם דרך. יש לי כח, אני ממש לא מיואש, אני פשוט חושב שאני טועה, וישנה דרך אחרת, הלא אין הקב"ה בא בטרוניה עם בריותיו, ומוכרח שיש פתח לליבותיהם. לעיתים יש שיעור טוב שנראה שדברים מתחילים להתרומם, ואז תגיע תקופה מלאת אפטיות, הסתגרות בחדר, לאייפון ולקלפים. למדתי בליקוטי הלכות שאסור לדחוק את הקץ במובן של לחשוב שהכל תלוי בך אלא להיות בעל אריכות אפיים וללמוד להמתין. אך המחשבה שאין הדבר תלוי אלא בי, ואולי מישהו אחר היה מתקדם עם התלמידים קורעת את ליבי, בייחוד שאני יודע שהם משקפים את מצבם הרוחני של רוב בני הנוער, כך שהשאלה הופכת להרבה יותר רחבה מעיסוקיי העכשויים. חשוב לציין שהבעיה לא ברובד הפשוט של חוסר כישרון בלהיקשר ולפתח יחס עמוק עם אנשים. אני חש שלא הצפתי את השאלה במלוא עוזה אך מקווה שבכל זאת היא הובנה דיה כדי להשיב עליה. אני מעריך אותך וזאת ההזדמנות להודות לך (גם בשם אשתי אחי ואחיותיי) על שעזרת לי להכיר את עצמי ולבקש את עצמיותי, חלק א-לוה ממעל. תודה ומצפה לתשובתך.

תשובה

אחי היקר,
אני שמח לשמוע על כך שדברי הביאו לך חיזוק ותועלת ומתרגש לראות את הלב הגדול שלך להביא אור והתעוררות לנשמות אחרות.
כל אחד שליבו מלא רצון טהור כמוך, הוא יהלום נדיר של שפיות בדור הזה, ואין ספק שמבוקשך יבוא ליד הגשמה ותצליח לפעול ולהביא ברכה.
אין לי עצות טכניות עבורך משום שאין באמת עצות, מה עוד שלעורר רצון באחרים, מיואשים וכבויים, זה באמת הדבר הכי מורכב היום. מורכב, אבל לא בלתי אפשרי.

נראה לי שהעצה היחידה להגיע ללב חסר רצון חייבת לבוא ממקום של יצירתיות. יצירתיות ברמה שתפתיע ותעורר עניין גם במי שמסתתר מאחרי מסכה של חוסר עניין. יצירתיות לא יכולה לבוא מתוך דחיקת שעה. היא צריכה לבוא ממקום חופשי מציפיות אבל חדור אמונה.

אנחנו מאמינים במה שרבינו אומר "אור להביות הלב של איש הישראלי בוער עד אין סוף". הווה אומר שבתוך כל יהודי בוער רצון גדול ולא פוסק לשרת את הטוב, לעבוד את השם ולמלא בשלמות את ייעודו עלי אדמות. גם אם הרצון הזה לא ניכר זה משום שהיצר הרע וחיילותיו המירו את הרצון הזה לתאוות של הבל, החלישו וכיבו אותו בייאוש ועצבות.

אבל אנחנו חייבים להאמין שמתחת לכל האפר הזה רוחש אור גדול. כשאתה מביט ביהודי, לא משנה באיזה תפקיד רע הוא משחק כרגע, לא משנה איך הוא נראה ומה הוא עושה. אתה חייב להאמין שמתחת לזה יש באמת זהב טהור. והאמונה הזאת היא הכרחית למי שרוצה לגדל ילדים, בין אם אלו ילדיו או ידי אחרים.

הכאב על המצב, כשהוא הופך לתפילה מתמדת לעצה משמיים, יוביל אותך בלי ספק לרצון בוער. רצון מתמיד ובלתי פוסק למצוא דרך לרפא נשמות ישראל. עצות יש רק למי שברא את הנשמות. "גדול העצה ורב העלילי". ואם תרצה ותרצה ותרצה, בלי להפעיל כוח ובלי להתייאש, אין לי ספק שימצאו לך העצות משמיים להגיע לכל לב.

ביחד עם זה, צריך להיזהר שהרצון הזה לא יגרום לך תסכול כי אתה לא רואה תוצאות. אתה תעשה את שלך ותהיה שם. איך ומתי יבואו התוצאות זה בידי שמיים ולא בידך. אם תוסיף לרצון אמונה והכנעה והמתנה, בלי דחיקת שעה וציפיה לתוצאות נראות לעיין, תוכל להחזיק בחבל משני קצותיו וגם להיות שמח ביודעך שאתה עושה את שלך והשם הטוב בעיניו יעשה. שכרך בוודאי לא יקופח.

יכול להיות שלא יקרה כלום שנראה לעיין ועוד עשר שנים ילד אחד יזכר במשהו שאמרת או בנוכחות האוהבת שלך או ברצון הטהור שלך וזה בעצמו יהפוך לו את כל החיים. הטוב יגיע.

השם איתך גיבור החייל,
ארז

כתבות נוספות